Ministerul Educaţiei restricţionează accesul elevilor la expoziţia „cadavre jupuite”

În perioada 22 martie – 30 iunie a.c., la Muzeul „Grigore Antipa” din Bucureşti este găzduită expoziţia “The Human Body”, în care peste 200 de cadavre jupuite, unele secţionate în fel şi chip şi conservate prin metoda plastinării (astfel că par trupuri vii), sînt prezentate într-un spectacol sinistru (unele în „mişcare”).

Expozitie-de-cadavre

În mai multe ţări, această expoziţie a stîrnit proteste şi în unele a fost interzisă (bunăoară în Franţa cea laică şi experimentală).

La noi, autorităţile au început să reacţioneze după protestul public al unor asociaţii civice. Astfel, Direcţia pentru Protecţia Copilului a recomandat ca accesul copiilor sub 12 ani să fie permis numai dacă  aceştia sînt însoţiţi de părinţi, iar Ministerul Educaţiei a transmis o adresă Inspectoratelor Şcolare Judeţene în care cere ca, pentru vizitele la această expoziţie organizate de şcoli, să se ceară votul majoritar în Consiliile de Administraţie ale şcolilor şi acordul scris al părinţilor, „întrucît există unele aspecte controversate, generate de tipul de exponate, precum şi un posibil impact emoţional negativ pe care acestea l-ar putea avea asupra elevilor”.

Ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, însuşi a declarat, spre cinstea lui, că nu şi-ar duce copiii la această expoziţie.

Motivele acestei atitudini responsabile sînt cunoscute:

1. Trupurile provin din China şi ar putea fi ale unor deţinuţi politic, ucişi de autorităţi şi puse la dispoziţia organizatorilor expoziţiei. Desigur, China dă asigurări că aceste cadavre sînt ale unor oameni care au murit din cauze naturale şi că ele nu au fost revendicate de nimeni pentru a fi înmormîntate. Ce încredere putem avea însă într-o dictatură şi încă într-un regim comunist, prin definiţie criminal? Ne-ar fi convenit ca rude sau cunoştinţe ale noastre, care au fost victime ale comunismului din România, să fi devenit exponate?

2. Prin expunerea acestor trupuri se aduce atingere atît concepţiei creştine despre trup (şi totuşi sîntem o ţară majoritar creştină), cît şi demnităţii persoanei în cel mai larg şi laic sens. O persoană merită respect şi după moarte. Iar profanarea de cadavre se pedepseşte în toată lumea civilizată.

3. Vizitarea acestei expoziţii i-ar putea traumatiza psihic pe copii. O spun mai mulţi psihologi consultaţi de organizaţii ale societăţii civile. Dacă unii copii sînt traumatizaţi după ce participă la o înmormîntare, cum n-ar fi văzînd morţii „vii”?

4. Această expoziţie este o modalitate mizerabilă de a face bani de pe urma suferinţei altora. Dacă urmăreau un scop strict ştiinţific, organizatorii puteau folosi corpuri şi organe fabricate după ultima tehnologie, care le-ar fi făcut să pară adevărate.

expo human 3

În ciuda acestor argumente, ca de fiecare dată cînd e vorba despre un element de terorism cultural, „umaniştii” şi „progresiştii” de stînga au sărit ca arşi în apărarea expoziţie şi întru acuzarea autorităţilor. Diverşi jurnalişti, pătrunşi de entuziasmul cercetării ştiinţifice, şi activişti civici cu agendă politică i-au acuzat pe contestatarii expoziţiei de obtuzitate şi fundamentalism religios şi nu văd cu ochi buni restricţionarea accesului elevilor.

Oficialii români trebuie să reziste acestor presiuni. Societatea civilă responsabilă îi susţine.

Asociaţia „Rost” îşi declară sprijinul ferm pentru deciziile luate în acest sens de Ministerul Educaţiei şi Direcţiei pentru Protecţia Copilului.

A model mimics a preserved human body on display at an exhibition in Budapest's Vam Design Center

Claudiu Târziu

About Claudiu Târziu

Jurnalist, scriitor şi editor; cea mai recentă carte publicată: ”Rostul generației noastre. O perspectivă conservatoare asupra României postcomuniste” (Ed. Rost, București, 2019)

Ne puteți urmări și pe Telegram: https://t.me/RevistaRost


2 comentarii la „Ministerul Educaţiei restricţionează accesul elevilor la expoziţia „cadavre jupuite””

  1. Din pacate argumentul dvs. contine cateva duble standarde regretabile:
    1) Daca originea cadavrelor e discutabila doar pentru ca provine din China comunista si criminala, cum o numiti (nu exista o definitie in acest sens, chiar daca dvs. implicati acest lucru), ma intreb: dvs. utilizati produse fabricate in China. Daca ar fi sa fiti consecvent cu pozitia enuntata mai sus ar trebui sa le aruncati, ca sunt si ele criminale. Ia verificati sa vedeti cate produse fabricate in China folositi. Daca nu le aruncati si veti continua sa le utilizati nu faceti altceva decat sa promovati un dublu standard.
    2) Ok, morala crestina se opune unor astfel de manifestari. Nicio problema. Nu le vizitati. Dar oare de ce trebuie ca nici cei care nu impartasesc morala crestina sa nu le viziteze?
    3) Oare moastele nu sunt tot cadavre (unele poate chiar imbalsamate sa reziste timpului)? Pai a le expune spre pupare nu e tot un spectacol macabru atunci? Acele persoane nu merita acelasi respect si dupa moarte precum cadavrele din expozitie?
    Prea multe duble standarde intr-un text atat de scurt.

    • Dle Marius Sorin, nu folosesc dublu standard, dar dvs. vi se pare că o fac pentru că nu aveţi „organ” să percepeţi realitatea. Comiteţi erori de logică elementară, interpretări aiuritoare şi comparaţii aberante. Pe scurt, asta înseamnă prostie.

      1. Eu am spus că regimul comunist din China este criminal, nu China. A nu se confunda poporul, care suferă, cu puterea politică. Şi nu era vreo nuanţă subtilă în textul meu, ca să fiţi scuzat că nu aţi sesizat-o.
      2. În opinia dvs. nu există nici o diferenţă între trupurile fără viaţă ale unor oameni şi produsele tehnologice din China. Vă dovediţi, prin această concepţie, nu numai lipsit de Dumnezeu, dar şi un cinic odios. Pentru dvs. persoana umană nu face prea multe parale nici vie, darămite moartă. Aşadar, poate fi expusă contra unei taxe, ca să mai producă şi după ce s-a săvîrşit din această viaţă.
      3. Nu doar morala creştină se opune vizitării unei astfel de expoziţii. Cultul morţilor există în toate culturile. Dar în textul meu nu este vorba exclusiv despre concepţia creştină asupra trupului, după cum am precizat, ci şi de respectul minim pe care trebuie să-l aibă orice om (credincios sau ateu) faţă de persoana umană, chiar şi după moarte.
      4. Sfintele moaştele nu sînt cadavre, ci sînt rămăşiţele pămînteşti ale unor sfinţi, care sînt recunoscute ca atare de credincioşi şi de instituţia Bisericii, prin care Dumnezeu face minuni şi care atestă, pentru nivelul de înţelegere uman, deci limitat, prezenţa sfinţilor printre noi. Spunînd că sfintele moaşte sînt cadavre, cînd sfinţenia lor e mărturisită de milioane şi milioane de oameni, de-a lungul a două milenii de creştinism, jigniţi un întreg popor al lui Dumnezeu. Dar mă tem că nu realizaţi ce faceţi.
      Apoi, sfintele moaşte nu sînt puse la expoziţie, să vină lumea şi să se minuneze ca la circ, ci sînt aşezate în biserici, pentru a fi cinstite, venerate şi pentru ca oamenii să se poată ruga sfinţilor mai cu ardoare, dinaintea lor, spre a fi ajutaţi. Toate bisericile de la începutul creştinismului erau făcute pe locul unde erau îngropaţi mucenici şi sfinţi. Iar astăzi, în Biserica Ortodoxă nu se poate sluji Sfînta Liturghie fără antimis, o bucată de pânză de in sau de mătase, în care sînt cusute părticele de sfinte moaşte.

Comentariile sunt închise.