Tradiția ieslei de Crăciun

(Prelucrare după Famille Chretienne.)

Ieslea amenajată în preajma Crăciunului, în diferite locuri, a apărut din dorinţa oamenilor de a se închina în faţa lui Iisus încă de la naşterea Sa, explică Jean Dourcet, autorul unei cărţi pe această temă (amănunte aici).

Conform Evangheliei după Sf. Luca (2, 7), după ce L-a născut pe Fiul ei, Maria „L-a înfăşat şi L-a culcat în iesle, fiindcă pentru ei nu era loc la han.”

Astfel, încă din primele secole creştinii au început să viziteze peştera din Betleem în care se presupune că s-a aflat ieslea. Apoi ea a apărut în reprezentările artistice sau iconografice, cea mai veche fiind o frescă aflată în catacombele Romei, datată în sec. II d. Hr.

Boul și asinul, despre care se spune că au încălzit Pruncul cu răsuflarea lor, nu sunt menționați în evangheliile canonice. Dar tradiția i-a reținut întrucât prezența lor împlinește profeția lui Isaia, când îi reproșa poporului evreu că nu-L recunoaște pe Dumnezeu: „Boul îşi cunoaşte stăpânul, şi asinul ieslea domnului său, dar Israel nu Mă cunoaşte, poporul Meu nu Mă pricepe.” (Is. 1, 3).

Boul, animal pur folosit pentru sacrificii, ar simboliza poporul evreu. Asinul, animal impur folosit cu predilecție ca animal de povară, caracteristic Orientului Mijlociu, ar simboliza păgânii, ne-evreii. Ambele animale, aflate lângă Prunc pentru a-L încălzi, arată astfel că Mântuitorul a venit pentru toate neamurile.

În decembrie, Federația Asociațiilor Familiilor Catolice din Europa (FAFCE) a obținut aprobarea pentru amenajarea unei iesle în Parlamentul European.

Alina Ioana Dida

About Alina Ioana Dida

Medic, publicist şi traducător. A tradus "Revoluţia franceză", de Albert Soboul, apărută în 2009 la Editura Prietenii Cărţii (Bucureşti).

Ne puteți urmări și pe Telegram: https://t.me/RevistaRost