Ce au inteles liderii UE din Brexit: nimic!
Dupa cum ne-au obisnuit in ultimii ani, strategilor comunitari franco-germani le lipseste cu desavarsire minima capacitate (mentala) de concentrare si de reactie adecvata la situatii de criza. Mai mult ca oricand o dovedesc acum, post Brexit. Asta le e nivelul. Niste oameni de paie cocotati in functii si demnitati care-i depasesc. Niste submediocri iresponsabili si incapabili sa se ridice la nivelul necesitatilor si asteptarilor propriilor cetateni. Asta este actuala garnitura de lideri occidentali de care depinde soarta continentului.
In loc sa incerce sa inteleaga semnificatia si cauzele votului majoritatii cetatenilor britanici; in loc sa isi asume (integral, de preferat) responsabilitate pentru erodarea masiva a increderii cetatenilor europeni in institutiile si politicile comunitare, adica euroscepticismul; in loc sa-si adune mintile si sa-si reformeze ca atare gandirea, strategiile si politicile, Germania si Franta se adancesc in aceleasi erori care au condus la Brexit.
Concret, aflam ce au in cap politicienii nemti si francezi pentru viitorul UE post Brexit din documentul pus la cale de ministrii de externe german si francez. Document a carui existenta este confirmata pana acum de televiziunea nationala poloneza si de Reuters – text integral pe link; extrase si cateva adnotari pe care le-am facut rapid, in timp ce lecturam, aveti in continuare.
In principiu si pe foarte scurt, dupa cum ne asteptam, domnii Ayrault si Steinmeier – ministri de externe – au inteles ca raspunsul la Brexit trebuie sa fie mai mult centralism “democratic” bruxelez, mai putine drepturi suverane pentru statele membre, mai putina libertate si piata libera, mai multa imigratie (cu simplificarea procedurilor de acordare a azilului), crearea mai multor comitete, comisii, organisme, forte UE, adica mai multa birocratie suprastatala comunitara, mai putin NATO, mai multe taxe si contributii, samd.
Cu alte cuvinte, in loc sa fi inteles, in sfarsit, ce recomanda premierul britanic Thatcher acum 30 de ani pentru viitorul, succesul si bunastarea Uniunii Europene – principii si directii strategice calcate sistematic in picioare de Bruxelles, si care constituie de zeci de ani nucleul nemultumirilor britanice care au condus recent la votul pentru parasirea Uniunii – gandologia strategica franco-germana a inteles ca trebuie sa transforme UE, mai repede daca se poate, intr-un fel de al patrulea Reich soft, cu mai multa” justitie sociala” si mai multa imigratie islamica dirijata de Germania si Franta peste capetele statelor membre. Au inteles, asadar, ca britanicii sunt prosti si nebuni, si ca solutia este “centralismul democratic” – pentru cei mai tineri asta, era solutia aplaudata la congresele Partidului Comunist Roman – varianta postmodernista, de secol 21.
Ca sa-ntelegeti ca nu exagerez, reiau mai intai ce recomanda doamna Thathcer in 1988 la Bruges:
1.“Comunitatea Europeana apartine tuturor membrilor ei. […] Destinul nostru este in Europa, ca parte a Comunitatii. Insa asta nu inseamna ca viitorul nostru sta numai in Europa, si nici al Frantei sau al Spaniei, sau al oricarui alt membru.
Comunitatea nu este un scop in sine, un obiectiv final. Nici nu este un instrument institutional care sa fie modificat constant conform dictatelor unui concept intelectual abstract. Nici nu trebuie sa fie osificata de interminabile reglementari. […]”
2.“Primul meu principiu calauzitor [pentru viitorul Europei] este acesta: cooperarea voluntara si activa intre state suverane independende este cea mai buna cale pentru a construi o Comunitate Europeana de succes.
A incerca sa suprimi nationalitatea si sa concentrezi puterea la centrul unui conglomerat european ar fi extrem de daunator si ar pune in pericol obiectivele pe care incercam sa le realizam. Europa va fi mai puternica tocmai pentru ca are Franta ca Franta, Spania ca Spania, Marea Britanie ca Marea Britanie, fiecare cu obiceiurile, traditiile si identitatea ei. Ar fi o nebunie sa incerci sa le incadrezi intr-un fel de tipar identitar de personalitate europeana. […]
A lucra impreuna nu presupune centralizarea puterii la Bruxelles sau ca deciziile sa fie luate de o birocratie numita. […]Noi nu am retras cu succes barierele impuse de statul britanic doar ca sa le vedem reimpuse la nivel european de un Super-Stat european exercitand o noua dominatie de la Bruxelles. […]”
3.“Al treilea principiu calauzitor este nevoia politicilor comunitare de a incuraja libera initiativa privata.Daca Europa doreste sa infloreasca si sa creeze locuri de munca in viitor, libera initiativa privata este cheia. Cadrul de baza este acesta: Tratatul de la Roma a fost conceput ca o Carta a Libertatii Economice. Dar nu in acest fel a fost de regula citit si, cu atat mai putin, aplicat. Lectia de istorie economica a Europei din anii ’70 si ‘80 este ca PLANIFICAREA CENTRALA SI CONTROLUL DETALIAT NU FUNCTIONEAZA si ca INITIATIVA SI EFORTUL PRIVAT FUNCTIONEAZA. […]”
4.“Ultimul meu principiu calauzitor priveste o chestiune fundamentala: rolul tarilor europene in apararea militara. Europa trebuie sa continue mentinerea unei aparari sigure prin intermediul NATO. […]Pacea care a fost mentinuta timp de 40 de ani o datoram NATO.”
Detalii si mai multe recomandari practice, concrete si strategice, valabile si azi, aveti, alaturi de textul integral, in partea a doua a acestei mini-serii despre Lectia Brexit.
Si acum sa vedem ce au inteles stapanii Uniunii, spicuind din recentul document comun franco-german:
1.“A European Security Compact” (un nou acord european pentru securitate)
In viziunea franco-germana, care isi asuma cu mandrie, in cadrul documentului, si meritele, prima “realizare” pentru “pacea si securitatea mondiala si europeana” ar fi acordul cu Iranul. Care este un dezastru. Detalii aici.
Tot in directia “reusitelor”, cei doi se lauda si cu sustinerea “guvernelor emergente” din Lybia – tot un dezastru.
Pe baza acestor mari reusite, prin urmare, si recunoscand legatura dintre amenintarile interne si cele externe la adresa securitatii continentului nostru, iata ce propune exceptionala gandire strategica franco-germana pe securitate:
Primul pas: analiza “mediului strategic si intelegerea comuna a intereselor noastre”. Franta si Germania propun ca UE sa “revizuiasca regulat mediul strategic”, si sa supuna aceste revizuiri Consiliului European si pentru Afaceri Externe. Aceste evaluari vor fi efectuate de un “organism independent” (independent de cine?) pe baza informatiilor furnizate de “EU intelligence” (mai precis? la ce servicii de informatii europene ne referim?) si de “situation centre and expertise from outside European institutions” ( mai precis?), “with production of strategic and intelligence analysis approved at European level” ( “aprobate” la nivel european de cine?).
Bon. Odata depasit bla-bla-ul introductiv, concret, iata ce propun stapanii bicefali ai Uniunii:
– Franta si Germania vor promova “Strategia Globala a Uniunii Europene” in materie de politici de securitate.
Eh, de asta imi era si mie teama, vazand ce frumos au reactionat Franta si Germania la “primavara araba”, la criza din Orientul Mijlociu, la dezastrul ISIS, la amenintarea iraniana, si, nu in ultimul rand, la criza ucrainiana – anexarea ilegala a Crimeei de catre Rusia si aruncarea Ucrainei continentale in razboi de guerrila. Au reactionat imbratisand …. pozitia mortului in papusoi, lasand statele agresoare si teroriste (Rusia, Iran) sa-si faca de cap, apoi tratandu-le ca “partenere si prietene” in asigurarea securitatii globale. Genii!
– Franta si Germania vor promova EU “ca un actor global si independent capabil sa profite de matricea sa unica de expertiza si instrumente, civile si militare, in scopul de a apara si promova interesele cetatenilor sai”. Ha, ha, ha!
Well, de asta imi era si mai frica: de Franta-Germania-UE ca “actor global independent”. Independent de NATO si SUA, sa ne-ntelegem (pentru cei care nu inteleg).
Si daca imi este o frica teribila de “actorul bicefal independent”, este pentru ca sunt perfect de acord cu afirmatia ca “matricea de expertiza” a UE pe problema s-a dovedit a fi “unica”: invazia musulmana si felul in care au abordat problema au dovedit-o cu prisosinta – mai multa imigratie musulmana, granite larg deschise, turcii fara vize, pus la colt cei care nu accepta “cote de refugiati” si doresc inchiderea si securizarea granitelor UE, infierati zdravan ca “nazisti, fascisti, radicali”, si welcome Rusia!
– Franta si Germania vor ca statele membre sa creasca bugetele de aparare in favoarea unei forte comune de aparare proprii, insa “independente”. In regula. Dar nu vreau sa cotizez la forte independente de NATO si SUA, din motive istorice clasice si contemporane immediate (in parte mai sus enuntate).
– Franta si Germania vor ca EU sa actioneze ca o forta de “stabilizare” si “reconstructie” in Siria si Iraq … “cand situatia o va permite”. Si cum deocamdata nu permite ….
In continaure, ajungand la pagina 5 a documentului franco-german, trecem la fiori reci:
“ In order to adress the root causes of terrorism, France and Germany will develop a European platform to share experience and best practice in preventing and counteracting radicalisation”.
Pai avand in vedere ca “bunele practici” franco-germane in ce priveste “radacina cauzala a terorismului”, care este islamul, da – islamul care detine un frumos monopol global, de peste 90% din terorismul planetar – mi-e teama ca ce intelege strategul bicefal prin “prevenirea si contracararea radicalizarii” inseamna mai degraba, asa cum au tot probat-o si declarat-o din 2015 incoace, actiuni de combatere a “islamofobiei”, nu a islamismului si jihadismului fundamentate religios, de Coran si Mahomed, care sunt si raman eternele cauze ale terorismului islamic. Adica mi-e teama ca, in bunele practici si traditii deja probate, Franta si Germania doresc actiuni strategice concertate indreptate impotriva celor care spun adevaruri radicale despre islam – unde radical, sa ne-ntelegem, inseamna esential, fundamental, exact asa cum scrie in dictionar. Adica actiuni mai eficiente impotriva propriilor cetateni intregi la minte, nu a islamului si jihadului.
2.Mai departe, sa vedem ce a inteles in continuare strategul bicefal din politica de imigratie (pagina 5 si urmatoarele):
2.1. Da, avem o mare problema cu imigratia, insa “nu va exista niciun raspuns unilateral national la aceasta provocare”. Oups!
2.2. FRONTEX va fi prima forta multinationala de control al frontierelor si coastelor. Aceasta – protejarea frontierelor externe ale Uniunii – nu va mai fi “sarcina exclusiva a unor natiuni, ci o responsabilitate comuna”. Mai multe cheltuieli “comune”, desigur, in loc sa folosim optim si de comun acord ce avem.
2.3. Mai facem inca inca un organism, ESTA – pentru cetatenii non-UE care sunt scutiti de viza pentru a intra si circula in spatiul uniunii. Ghici pe cine au in vedere nemtii? Sa fie cetatenii turci exportati de Erdogan? Musulmani? Neeee…
Bref, don’t worry, be happy! Veti plati taxe mai mari pentru birocratie mai multa in care se vor pierde legal (fara viza) cu succes si mai multi imigranti ilegali dinspre islam via Turcia.
2.4. Simplificam si standardizam (asa, simplificat) procedurile de acordare a azilului pentru solicitanti.
Da, ati citit bine: simplificam procedurile de acordare a azilului, nu le inasprim. Asa combatem cel mai bine imigratia ilegala. Geniu franco-german umanitarian, ce mai incolo-ncoace!
2.5.. In problema imigratiei, “solidaritatea ramane piatra de hotar” (pg 6). In acest sens, “povara” imigratiei va trebui suportata proportional de toate statele, pentru ca deocamdata este suportata “inegal” (unevenly).
Ati ghicit: in sfarsit au constatat Merkel si Hollande ca sunt prea multi imigranti – musulmani, da, da, musulmani – in tarile lor, deci a venit timpul sa-i arunce mai vartos – “proportional” – in ograda celorlalte state membre.
2.6. Raspunsul “comun” la “numarul crescand de migranti economici” – musulmani, da; “migranti economici” este eufemismul corect politic pentru ei – este … surpriza! Ca “Europe should stay open to what migration and mobility can contribute to our societies in the fields of the economy, culture and diversity”.
Da, da, din nou ati inteles corect: continuam sa ne “diversificam” cu musulmani si tot felul de viitori asistati social, conform teoriei atat de dragi doamnei Merkel si idiotilor ei utili (gen sociologul Sebastian Lazaroiu) ca ei sunt salvarea economiei si demografiei europene.
2.7. Pe pg 7, documentul balmajeste totusi ceva vag despre imbunatatirea politicilor de returnare a ilegalilor (deportarea in tarile de provenienta) contra mai multi bani si contributii, desigur. Insa nimic concret. Si mai zice ceva si despre cum va lucra UE cu tarile de origine ale imigratiei, pentru reducerea factorilor care o sporesc – “push factors” – adica vor genera acolo, tot pe banii dvs, desigur, “oportunitati economice si sociale pentru tinerii de acolo”.
Well, well … abia astept sa vad cum vor raspunde tinerii jihadisti si tinerii invadatori musulmani, africani, care vin gata dotati cu aifoane care le faciliteaza accestul la informatie despre asistenta sociala, sa violeze pe aici femei blonde necredincioase si sa hacuiasca necredinciosi europeni in numele lui “Allahu akbar” (Allah e cel mai mare) la aceste oportunitati “economice si sociale”. Vor raspunde probabil la fel cum au raspuns palenstinienii din Gaza la miliardele varsate de UE si ONU acolo in scop de “reconstructie” si educatie: ca orice “freedom fighters”, vor cumpara mai multe arme, rachete, lansatoare, si vor finanta mai bine jihadul.
3.In fine, cu o urma de speranta – pentru ca speranta moare ultima – ma avant si in parte finala a documentului strategic – paginile 7-9 – ca sa aflu ce au inteles Franta si Germania din Brexit pe domeniul economic si monetar. Insa si aici imi sunt retezate brutal sperantele: strategul bicefal a inteles tot pe dos, desigur. A inteles ca pe domeniul economic trebuie MAI MULTA CENTRALIZARE si MAI MULTA PLANIFICARE – principalele nemultumiri, de zeci de ani, ale britanicilor. Respectiv, in termenii documentului:
“We therefore intend to proceed on three fronts simultaneously: streghtening economic convergence, enhancing social justice and cemocratic accountability and improving shock resistance to safeguard irreversibility of the euro.” Traducere: lucram pe trei fronturi simultan: mai mult colectivism si planificare, mai multa “justitie sociala”, mai mult interventionism monetar (sa nu se plictiseasca Banca Centrala Europeana) ca sa tinem euro sus, indiferent de valoare reala, data de piata.
Cateva detalii:
– noi, Franta si Germania, armonizam reglementarile si schemele fiscale corporate
– noi, Franta si Germania, incurajam mai multe investitii, insa nu, nu private, ci publice si private (ghici pe care tip de investitii va cadea ponderea,?)
– noi, Franta si Germania, pe termen scurt, ne concetram pe mai multa reglementare si pe amplificarea Fondului Strategic European de Investitii (investitii de stat, da; sau de suprastat UE, poftim) in domenii ca energia, sectorul digital, training profesional (bucurati-va voi, oengistii cu profil marxist, ecologist, animalist, legetebist, propagandist, samd, ca incep ca curga noi fonduri “strategice”). Nici nu vreau sa a gandesc ce le trece prin cap pe termen lung.
– viitoarea “arhitectura euro” nu va fi lasata la dispozitia pietelor. Bravo! La dracu’ cu “pietele criminale”, vorba lu’ papa Francisc.
– “cetatenii se asteapta sa recapete controlul [asupra politicilor macroeconomice] via institutii supranationale”. Asta e o gluma cosmica demna de antologia umorului involuntar: cetatenii europeni, care abia-abia au control democratic asupra politicilor economice prin votul si presiunea asupra alesilor nationali, acum vor avea si mai putin control, pentru ca il vor prelua demiurgii birocrati din institutiile supranationale de la Bruxelles. Insa, chipurile, in curand presedintele (permanent, pe viata) al Eurogroup va raspunde in fata unui subcomitet al Parlamentului European. Sa ne fereasca bunul Dumnezeu de “controlul” asta, pentru ca am vazut ce eficient lucreaza Parlamentul European in folosul cetatenilor UE – ce-o mai face/zice doamna Macovei si colegii care au votat anul trecut in favoarea cotelor de refugiati obligatorii? Probabil sunt incantati de strategiile astea “de dreapta”, caci ei asa-si zic, “de dreapta”.
-Fondul Monetar European (dupa modelul FMI) isi va intra in drepturi depline. Si am vazut ce efecte minunate a avut managementul de criza al FMI pe planeta. Urmeaza efecte si mai grozave – de ;a grozavie – pe mana FME.
4.Si am ajuns la finalul finalului. Cu toate sperantele retezate, desigur, ca s-ar fi inteles ceva-ceva din lectia britanica. De aceea nu ma surprinde ca documentul strategic bicefal se incheie apoteotic cu dorinta pentru mai mult progres social (justitie sociala, da) si taxe comune. Imi si imaginez noul minister (comisar) european si ANAFul model suprastatal, impunand si alergand contribuabilul si intreprinzatorul privat european cu impozitul progresiv-punitiv unificat de centralismul birocratic, pardon, democratic, franco-german.
Solutia
Oameni buni, stimati politicieni: trezirea! In loc sa-i injurati pe britanici, in loc sa va lamentati si sa deplangeti apocalipsa, mai bine adunati-va mintile si intelegeti corect situatia:
Daca nici acum, liderii statelor membre, altele decat Franta si Germania, nu invata ei ceva din lectia britanica, respectiv cu totul altceva decat sa-i injure pe britanici; daca nici acum nu invata sa preseze asociat, concertat, in directiile strategice contrare celor anvizajate de Franta si Germania, adica pe directiilee enuntate acum 30 de ani de doamna Thatcher; daca si acum vor continua cu obedienta asta stupida si deja toxica fata de Bruxelles; daca nici acum nu pun mana sa-si faca datoria fata de propriii cetateni care i-au ales nu ca sa-i duca de rapa si sa-i ingroape in noi forme de saracie si opresiune; daca nu inteleg ce oportunitate fantastica li s-a deschis in aceste sensuri, pentru reformarea si reconstructia pe baze sanatoase a Uniunii Europene … atunci vor fi si ei la fel de responsabili pentru ce urmeaza. Adica fie pentru intrarea in noua etapa a dictatului franco-german comunitar, mai urata decat pana acum, fie pentru colapsul (mai rapid decat se asteapta) al acestui colos cu picioare si minti de lut, care a devenit de la criza economica mondiala incoace UE.
Altfel spus, Brexit reprezinta o oportunitate istorica unica. Si de felul in care va fi gestionata de statele membre, altele decat Franta si Germania – pentru ca e clar care sunt asteptarile din directia asta – depinde succesul sau colapsul Uniunii.
Se-ntelege? Bine. Nu se-ntelege? Atunci eat this and deal with it, if you can: HEIL MERKEL and BYE BYE THATCHER!
http://s.tvp.pl/repository/attachment/d/5/1/d51736df11c6ad23221e46543829f1df1467008961919.pdf
(va urma)
_____________________
Partea I: Lecția Brexit (I). Insula și Continentul. Cine, cui și ce datorează
Partea a II-a: Lecția Brexit (II). Britania și Europa. Viziunea britanică, Bruges 1988
Ce sa zic ? parca mi-ati cetit gandurile ,dar le-ati sistematizat perfect.Urmarind discursul dlui .junkers literalmente mi s-a facut rau :agresivitate senila combinata cu o aroganta tampa
si ridicola…Cred ca e timpul funeraliilor acestui Golem si refacerea unor baze logice si eficiente ale unei armonii europene.