Se împlinesc astăzi, 21 noiembrie, 10 ani de cînd vrednicul de pomenire părinte Gheorghe Calciu s-a mutat la cele veșnice. Ieri (duminică 20 noiembrie 2016) a avut loc parastasul de la Petru-Vodă, unde se află înmormîntat. Astăzi, de la ora 17.00, o slujbă de pomenire va fi oficiată și în București, la Biserica Acoperămîntul Maicii Domnului din strada Drumul Taberei nr. 28A (preot paroh: Sergiu Ristea), unde vor fi de față și cîțiva dintre prietenii săi cei mai apropiați (foștii deținuți politici Marcel Petrișor, Demostene Andronescu, Vasile-Jacques Iamandi, Dionisie Stoenescu, tocmai reveniți de la Petru-Vodă).
Întru pomenirea părintelui nostru drag (ce ar fi împlinit anul acesta, pe 23 noiembrie, 91 de ani), publicăm aici o scurtă expunere a vieții sale, o listă la zi a cărților publicate și „Cuvîntul suplimentar către tinerii teologi” (pe care n-a mai apucat să-l rostească în 1978, în continuarea celor „Șapte cuvinte către tineri” pentru care avea să fie arestat și condamnat de autoritățile comuniste, cu impardonabila complicitate a forurilor bisericești).
Dumnezeu să-l odihnească cu sfinții și martirii neamului nostru, iar pe noi să ne facă vrednici de dreapta lui pomenire.
Viața Părintelui Calciu
„Singura şansă de supravieţuire
a creştinismului răsăritean
este aceea a unui război întru Cuvînt.
Soluţia noastră e aceea
a lui Calciu‑Dumitreasa…”
(N. Steinhardt)
Viitorul părinte Gheorghe Calciu-Dumitreasa s-a născut în 1925, pe 23 noiembrie, la Mahmudia, Tulcea, fiind al unsprezecelea şi ultimul dintre copiii plugarului Dumitru Calciu şi ai Ilenei Calciu (n. Bălan), familie de creştini dreptcredincioşi, bine integraţi în tradiţia românească (folclorică şi bisericească), dar paşnic convieţuitori şi cu celelalte comunităţi etnice şi religioase ale zonei (lipoveni, turci, tătari, evrei). În amintirile sale (a se vedea mai cu seamă volumul Viaţa Părintelui Gheorghe Calciu, după mărturiile sale şi ale altora, ediţie îngrijită la Mănăstirea Diaconeşti, Editura Christiana, Bucureşti, 2007), părintele afirma – mai în glumă, mai în serios – că a învăţat mai multă teologie practică de la mama sa decît din toate tratatele şi şcolile teologice de mai tîrziu.
Clasele primare le-a urmat în satul natal, iar apoi, ca elev de liceu la Tulcea, a venit în contact cu Mişcarea Legionară şi a trecut, ca mai toată floarea generaţiei sale, prin Frăţiile de Cruce (organizaţia de tineret a Legiunii Arhanghelul Mihail, destinată elevilor de liceu şi studenţilor din primii ani, în care politică nu se făcea decît tangenţial, predominante fiind educaţia creştină şi naţională, valorile morale şi intelectuale, spiritul civic şi camaraderesc).
Dornic să-i ajute în modul cel mai concret pe ţăranii sărmani din rîndul cărora se desprinsese, optează, după obţinerea bacalaureatului, pentru studii universitare de Medicină. Cînd a fost arestat, în mai 1948, pentru relaţiile sale cu lumea legionară şi activităţile sale – cu totul nevinovate – din sînul Frăţiilor de Cruce, era student în anul II. Nu va ajunge niciodată să termine Medicina, deşi a încercat să reia studiul ei după anii de detenţie, fiind însă împiedicat de către Securitate.
Ca mulţi tineri cu rîvna credinţei şi cu patos naţional, membri ai Frăţiilor de Cruce sau doar simpatizanţi ai cauzei legionare, ajunge în iadul de la Piteşti, unde, între 1949 şi 1951, sub cea mai cumplită teroare fizică şi psihică, are momentele sale de derută şi de slăbiciune („Mi se spunea îngerul căzut cu ochi albaştri”), devenind temporar unul dintre membrii echipei de torţionari conduse de sinistrul Eugen Ţurcanu (personaj diabolic, cîndva legionar, apoi trecut la comunişti, deţinut colaboraţionist şi element-cheie al „experimentului Piteşti”, în cele din urmă eliminat de pe scenă chiar de către cei în slujba cărora se pusese fără scrupule). Are însă o spectaculoasă revenire morală (refuzînd să facă jocul Securităţii şi dînd peste cap procesul intentat lui Ţurcanu şi apropiaţilor acestuia, prin care nu se urmărea să se facă dreptate, ci doar să fie deculpabilizat Partidul Comunist, prin străvechea metodă a „ţapilor ispăşitori”). Tînărul Gheorghe Calciu găseşte curajul să arate cu degetul spre adevăraţii şi marii vinovaţi (Ministerul de Interne, Securitatea, comisarii de la Kremlin) care instrumentaseră odioasa „reeducare”, folosindu-i ca unelte pe Ţurcanu şi pe alţii ca el şi încercînd să acrediteze scenariul fantezist că totul ar fi fost regizat de exilul legionar, pentru compromiterea noului regim din ţară. Atunci a început odiseea răscumpărătoare, de dimensiuni paulinice, a deţinutului politic Gheorghe Calciu, care va rămîne în temniţele comuniste (Gherla, Jilava, Aiud) pînă în 1963 (iar pînă în 1964 făcînd şi un stagiu de domiciliu obligatoriu în Bărăgan), fără să mai accepte vreun compromis şi făgăduind ca după eliberare să-şi închine viaţa lui Hristos şi Bisericii Sale. Cum spuneam cu altă ocazie, „toată viaţa acestui om de după tragicul episod piteştean a fost una de căinţă, de mărturisire şi de jertfă. […] Poate că nimeni n‑a mai reuşit după Piteşti o victorie morală atît de pilduitoare şi de nedezminţită. Pentru că există un caz Gheorghe Calciu, se poate afirma că «experimentul Piteşti» a eşuat. El a zdrobit oameni, dar n‑a putut distruge, pînă la capăt, Omul. Greu încercatul Gheorghe Calciu nu s‑a salvat numai pe sine: a salvat, în cele din urmă, demnitatea umană în faţa a ceea ce Mircea Eliade numea «teroarea istoriei»”.
Pus în libertate în 1964, cînd – mai ales la presiunile Occidentului – au fost lichidate oficial închisorile politice ale epocii staliniste, are puterea să-şi refacă viaţa şi să-şi împlinească exemplar făgăduinţa: se căsătoreşte cu Adriana Dumitreasa (ea însăşi cu doi fraţi trecuţi prin închisorile politice), care-i dăruieşte unicul fiu, Andrei (astăzi lawyer în Washington DC şi, la rîndul său, tată al unui băiat), este „tolerat” de Securitate să urmeze Filologia şi apoi – cu sprijinul curajos şi abil al Patriarhului Justinian – Teologia, se preoţeşte şi devine în scurtă vreme profesor de franceză şi Noul Testament la Seminarul Teologic din Bucureşti, iar după cutremurul din martie 1977 (atunci cînd, cu dărîmarea Bisericii Enei, începe, în mai, scelerata campanie ceauşistă împotriva lăcaşurilor bisericeşti), reia lupta deschisă cu regimul comunist, ţinînd, în Postul Mare al anului 1978, în Biserica Radu-Vodă (sau pe treptele acesteia, atunci cînd oficialii Bisericii i-au zăvorît-o), faimoasele sale „Șapte cuvinte către tineri”, prin care chema tineretul ţării – şi mai cu seamă pe viitorii preoţi – la rezistenţă în numele lui Hristos, criticînd aspru materialismul ateu şi demenţa destructivă a regimului ceauşist.
Mai tîrziu, după 1989, pictorul Sorin Dumitrescu (primul său editor din România, în 1996, la Editura Anastasia) avea toată dreptatea să vorbească despre „demersul aproape sinucigaş al predicilor incendiare rostite de părintele Calciu-Dumitreasa”.
Predicile au avut un larg ecou intern, dar şi internaţional, mai cu seamă prin intermediul postului de radio „Europa Liberă”, au circulat „pe sub mînă”, în cópii dactilografiate, au marcat destine şi conştiinţe.
După ameninţări, urmăriri, calomnii şi alte persecuţii (răsfrînte şi asupra familiei, ca şi a celor mai fideli dintre elevii săi, aşa-numiţii „calcişti”), părintele-profesor este arestat (la 10 mai 1979), judecat sub acuzaţii aberante şi condamnat la 10 ani de închisoare (comutaţi ulterior la 7 şi jumătate), din care avea să execute 5, fiind pus în liberate, în urma presiunilor internaţionale, la 20 aprilie 1984.
Aşadar, părintele Gheorghe Calciu a făcut, în total, 21 de ani de închisoare sub comunişti: 16 sub Gheorghiu-Dej (1948-1964, incluzînd şi anul de domiciliu obligatoriu) şi 5 sub Ceauşescu (1979-1984)!
O pată de neşters pe obrazul instituţiei BOR de atunci – în frunte cu Patriarhul Iustin Moisescu – rămîne faptul că, imediat după punerea sa în libertate din a doua detenţie, l-a caterisit la porunca Partidului şi Securităţii pe cel care-i apărase temeiurile şi salvase onoarea Ortodoxiei în cea mai ingrată contemporaneitate, ridicîndu-se, de unul singur, la înălţimea tradiţiei ei martirice. Pentru tot acest trist şi ruşinos episod, a se vedea mai ales capitolul „Părintele Gheorghe Calciu” (pp. 83-104) din cartea Prigoana cea dinăuntru. Încercările drepţilor în Biserica lor (Editura Christiana, Bucureşti, 2011) semnată de Pr. Dr. Mihai Valică şi Prof. Univ. Dr. Pavel Chirilă, unde sînt reproduse şi comentate Sentinţa nr. 9/1984 a Consistoriului Eparhial Bucureşti, contestaţia părintelui (16 octombrie 1984) şi referatul final (Temei nr. 10.160/1984) al Comisiei canonice, juridice şi pentru disciplină, care a hotărît că sentinţa Consistoriului „rămîne definitivă şi executorie”. Caterisirea a fost anulată tacit după 1989, iar părintele a co-liturghisit cu însuşi PF Teoctist.
În 1985, a fost, practic, silit să părăsească ţara, împreună cu familia greu încercată. După o scurtă trecere prin Europa occidentală, s-a stabilit în Statele Unite (unde i se acordase deja „cetăţenia de onoare”, dar fără vreun avantaj pecuniar). Practic, a trebuit să ia totul de la capăt, iniţial muncind cu braţele – deşi trecuse de 60 de ani – ca să‑şi poată întreţine familia şi să‑şi facă din nou un rost.
Celor 21 de ani de închisoare li s-au adăugat 21 ani de exil. Părintele Calciu s‑a străduit, pe cît i‑a stat în putere, să continue lupta în numele lui Dumnezeu şi al poporului român. Pe lîngă slujirea parohială curentă (la Alexandria, lîngă Washington DC, unde a editat şi un interesant buletin parohial), a apărat interesele românilor oprimaţi în faţa multor foruri internaţionale, a fost primit – între alţii – de preşedinţii François Mitterand şi George Bush, ca şi de Regele Mihai I al României, a fost o prezenţă centrală la mai toate reuniunile importante ale „diasporei” româneşti (fiind, între altele, preşedintele de onoare al Romfest‑ului, întîlnire bienală a românilor de pretutindeni, iniţiată la sfîrşitul anilor ’80 de un grup de exilaţi anticomunişti de peste ocean, cu primele cinci ediţii desfăşurate alternativ în Statele Unite şi Canada, iar cu ultimele două în ţară: la Bucureşti, în 1998, şi la Sibiu, în 2000), a înlesnit numeroase contacte şi ajutoare umanitare (mai ales imediat după evenimentele din decembrie ’89), a publicat volumul Christ Is Calling You. A Course In Catacomb Pastorship (St. Herman of Alaska Brotherhood, Platina/ California, 1997), a scris constant în presa de dreapta a vechiului Exil (mai ales în Cuvântul românesc din Canada), dar şi în unele publicaţii postdecembriste din ţară (Puncte cardinale, fosta pagină creştină săptămînală a cotidianului Ziua, Scara, Rost, Lumea credinţei etc.), mereu cu acelaşi patos misionar şi mărturisitor, pe care anii n‑au reuşit să i‑l istovească.
Din 1990, cînd a nimerit pe fondul primei „mineriade”, a revenit, toamnă de toamnă, în ţara pe care o părăsise fără voie şi pe care a iubit‑o jertfelnic pînă la ultima suflare, aducînd acelaşi mesaj al unităţii şi al iertării, cu o forţă mărturisitoare ce a avut un ecou deosebit mai ales în rîndurile tineretului studios ortodox (căruia i‑a şi adresat, în anii ‘90, la cererea expresă a A.S.C.O.R., un „Nou cuvînt către tineri: Hristos a înviat în inima ta!”).
Un rol important a jucat, desigur, şi apariţia acasă a celor patru volume antume ale sale: Şapte cuvinte către tineri (Editura Anastasia, Bucureşti, 1996), Rugăciune şi lumină mistică. Eseuri şi meditaţii religioase (Editura Dacia, Cluj‑Napoca, 1998), Războiul întru Cuvînt. Cuvintele către tineri şi alte mărturii (Editura Nemira, Bucureşti, 2001) şi Homo americanus. O radiografie ortodoxă (Editura Christiana, Bucureşti, 2002; reed. 2007). În mare măsură i se datorează şi volumul Occidentali convertiţi la Ortodoxie. Şase ipostaze mărturisitoare (Editura Christiana, Bucureşti, 2002; reeditat recent, cu numeroase adaosuri: Occidentali convertiţi la Ortodoxie. Drumuri spre Adevăr, Editura Lumea Credinţei, Bucureşti, 2012), pentru care a furnizat şi chiar tradus mai multe texte, scriindu-i şi un consistent cuvînt înainte.
Într‑un memorial de călătorie din 2003 (inclus şi în cea mai recentă ediţie antologică a cuvîntărilor şi scrierilor sale: „Fiţi jertfelnici!”. De la cuvintele către tineri la mărturiile testamentare, Editura Christiana, Bucureşti, 2012), nota, cu tîrzie duioşie şi amară introspecţie:
„Anual, duhul iubirii de ţară şi de oamenii ei, de mănăstiri şi de trăitorii din ele, de prietenii şi de neamurile mele mă mînă spre locurile copilăriei şi ale tinereţii, ale bucuriilor şi ale suferinţelor trăite acolo – comoara cea mai de preţ a vieţuirii mele în România vreme de 6 decenii, pînă la timpul înstrăinării de acum 18 ani.
Parcă o prăpastie fără fund mi-a despărţit viaţa în 1985, mai adîncă şi mai lată decît prăpastia închisorilor. Poate pentru că, fie şi în închisoare, viaţa mea se petrecea pe pămîntul ţării; şi poate că de aceea trăiesc mereu în perspectiva următoarei vizite pe care o voi face acasă, trecînd peste un ocean de apă şi de amintiri…”.
Chiar dacă mai rămîne încă destul de făcut în acest sens, părintele s‑a străduit enorm şi a realizat paşi esenţiali şi în direcţia împăcării vechiului Exil cu Biserica Ortodoxă din ţară (unic temei posibil, dincolo de toate conjuncturile, al unei reale şi durabile reunificări moral‑spirituale a românilor de dincolo şi de dincoace de hotare). Astfel, celor porniţi orbeşte împotriva Bisericii naţionale li s-a oferit sugestia de a medita la această atitudine a unui om care a făcut 21 de ani de temniţă sub comunişti, care cunoaştea ca nimeni altul şi virtuţile, şi slăbiciunile instituţiei bisericeşti, dar care nu putea ignora faptul că vremurile s‑au schimbat, că iertarea (care nu se confundă nicidecum cu uitarea iresponsabilă!) este principala dimensiune a unei atitudini creştine în faţa lumii, că, în fine, Ortodoxia de două ori milenară este o valoare nenegociabilă, a cărei maiestate mistică depăşeşte trecătoarele noastre nedesăvîrşiri omeneşti.
Pe 23 noiembrie 2006 ar fi împlinit 81 de ani. S‑a stins însă pe 21 (ora 13.10; în ţară: 20.10), după 3 zile de comă, în clinica din Virginia (Fairfax) unde abia fusese strămutat, de hatîrul familiei nemîngîiate, de la Spitalul Militar Central din Bucureşti, unde zăcuse în ultima lună şi apucase să‑i revadă, pe îndelete sau doar în treacăt, pe toţi cei dragi de acasă.
Cînd sosise în România, în pragul lui octombrie, încă pe picioare, se ştia deja ros de boală (cancer la pancreas) şi nu le ascunsese vechilor camarazi că venise să‑şi ia rămas‑bun, cu un fel de seninătate amară. Înfrîngîndu‑şi slăbiciunea şi durerile, a trecut încă o dată prin locurile cele mai dragi inimii sale: Mahmudia natală, Diaconeşti, Petru‑Vodă (unde a lăsat cu limbă de moarte să fie îngropat), Ocişorul (satul de baştină al bunului său prieten Marcel Petrişor), sălaş ardelenesc al răgazurilor dintre prigoană şi exil, dar şi Bucureştiul ale cărui oaze de sfinţenie le apărase cîndva, cu preţul propriei libertăţi şi cu riscul propriei vieţi, de furia dementă a buldozerelor ceauşiste.
Ultima Liturghie i‑a fost dat să o ţină la Sfîntul Ilie‑Gorgani (parohii – părinţii profesori Vasile Gordon şi Emanoil Băbuş – îi fuseseră pe vremuri elevi la Seminar), pe 8 octombrie.
Era mulţumit şi bucuros că văzuse ieşită de sub tipar, prin precumpănitoarea strădanie a obştii de la Diaconeşti, cartea lui Ioan Ianolide Întoarcerea la Hristos, pe care o considera cea mai fidelă şi mai adîncă mărturie testamentară a întregii lui generaţii mucenicite. Prefaţa pe care o scrisese chiar în ajunul vizitei în ţară – şi pe care o intitulase, cu smerită pietate, „Un nevrednic cuvînt înainte la o carte de mare şi sfîntă vrednicie” – avea să fie ultimul text mărturisitor redactat de mîna sa, încununînd „războiul întru cuvînt” pe care‑l dusese decenii de‑a rîndul, în duhul marilor cruciaţi interbelici şi al lui Valeriu Gafencu, „sfîntul închisorilor”. N‑a mai putut însă să onoreze lansarea festivă a cărţii la Palatul Patriarhiei, unde ar fi fost frumos să răsune „cîntecul de lebădă” al celui mai curajos predicator al Ortodoxiei luptătoare din tîrziul secolului XX.
La Spitalul Militar din Bucureşti, unde săptămîni de‑a rîndul cei dornici să‑l vadă au făcut coadă de dimineaţă pînă seara, a fost cercetat de însuşi Părintele Patriarh, dar şi de Mitropolitul Bartolomeu Anania, vechiul camarad, care l‑a spovedit şi l‑a cuminecat pentru cea din urmă oară.
Plecat la Domnul cu doar două zile înainte de a împlini 81 de ani, a fost readus în ţară de Sfîntul Andrei şi a fost depus la biserica Mănăstirii Radu‑Vodă din Bucureşti, unde ţinuse pe vremuri cele „Şapte cuvinte către tineri”. Sîmbătă 2 decembrie s‑a oficiat slujba festivă, săvîrşită de PF Părinte Patriarh Teoctist împreună cu ÎPS Iosif Pop, PS Varsanufie Prahoveanul şi PS Irineu Duvlea (acesta sosit anume de peste ocean, ca reprezentant al ÎPS Nathaniel). Părintele Patriarh a ţinut şi o memorabilă cuvîntare, evocînd, pe lîngă virtuţile teologice şi duhovniceşti ale răposatului, şi lunga sa luptă împotriva regimului ateu şi materialist, precum şi „mucenicia temniţelor comuniste”.
La amiază s‑a plecat spre Petru‑Vodă, locul de îngropăciune ales de părintele Calciu pentru sine şi pentru doamna sa (răposată 8 ani mai tîrziu). S‑au adunat acolo cîteva mii de credincioşi (din toate colţurile ţării, dar şi din străinătate), iar slujba a fost oficiată de un sobor de 34 de preoţi, în frunte cu părintele stareţ Iustin Pârvu (la rîndul său fost deţinut politic, timp de 17 ani). Părintele Calciu a rămas deci să odihnească sub „Muntele Sfînt” al românilor, în gura de rai de la Petru‑Vodă, unde acum îi are „camarazi” de meritată odihnă pe părintele Iustin Pârvu şi pe poetul Radu Gyr. Şi nu ne îndoim că puternică este întreita lor rugăciune înaintea lui Dumnezeu pentru neamul care rămîne să binemerite pe cît a fost iubit.
Bibliografie Gheorghe Calciu
(scrieri ale părintelui
apărute în volume: 1984-2015)
• Priester Gh. Calciu, Sieben Worte an die jungen Freunde, Jon Dumitru Verlag, München, 1984.
• Pr. Gheorghe Calciu, „Prefaţă” la vol. D. Bacu, Piteşti, ed. a II-a, Editura „Cuvântul Românesc”, Hamilton/Canada, 1989 (prefaţa a fost inclusă şi în noile ediţii scoase în ţară: la Editura Atlantida, Bucureşti, 1991, pp. 9-15 [cu distorsiuni], şi la Editura Christiana, Bucureşti, 2011, pp. 11-18).
• Preot Gheorghe Calciu, Şapte cuvinte către tineri, ediţie îngrijită şi prefaţă de Răzvan Codrescu, Editura Anastasia (Col. „Omiletica”), Bucureşti, 1996.
• Father Gh. Calciu, Christ Is Calling You. A Course In Catacomb Pastorship, St. Herman of Alaska Brotherhood, Platina/California, 1997 (cuprinde cele şapte cuvinte către tineri).
• Preot Gheorghe Calciu-Dumitreasa, Rugăciune şi lumină mistică. Eseuri şi meditaţii religioase, cu un cuvînt înainte de Răzvan Codrescu, Editura Dacia (Col. „Homo religiosus”), Cluj-Napoca, 1998.
• Pr. Gheorghe Calciu, „Biserica în lumea contemporană” [pp. 7-10], în volumul Romfest 2000: Despre rostul românilor la 2000 de ani de la Naşterea Mîntuitorului nostru Iisus Hristos. Conferinţe şi comunicări tipărite cu binecuvîntarea Prea Fericitului Părinte Teoctist, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, volum editat de Asociaţia Română pentru Cultură şi Ortodoxie, cu sprijinul publicaţiilor Scara (Revistă de oceanografie ortodoxă – Bucureşti) şi Puncte cardinale (Periodic independent de orientare naţional-creştină – Sibiu), Bucureşti-Sibiu, 2000.
• Pr. Gheorghe Calciu-Dumitreasa, Războiul întru Cuvînt. Cuvintele către tineri şi alte mărturii, ediţie îngrijită, prefaţă şi note de Răzvan Codrescu, Editura Nemira (Col. „Alfa & Omega”), Bucureşti, 2001.
• Pr. Gheorghe Calciu-Dumitreasa, Homo americanus. O radiografie ortodoxă, ediţie îngrijită şi prefaţă de Răzvan Codrescu, Editura Christiana, Bucureşti, 2002 (reed. 2007).
• Pr. Gheorghe Calciu-Dumitreasa, „Cuvînt înainte” [pp. 7-10] la volumul Occidentali convertiţi la Ortodoxie. Şase ipostaze mărturisitoare, ediţie îngrijită de Răzvan Codrescu, Editura Christiana (Col. „Tainele credinţei”), Bucureşti, 2002. Ediţia a doua, revăzută şi substanțial adăugită, îngrijită de Răzvan Codrescu: Occidentali convertiţi la Ortodoxie. Drumuri spre Adevăr, Editura „Lumea Credinţei” (Seria „Orientale lumen”), Bucureşti, 2012.
• Preot Gheorghe Calciu-Dumitreasa, „Un nevrednic cuvînt înainte la o carte de mare şi sfîntă vrednicie” [pp. 5-14], în volumul Ioan Ianolide, Întoarcerea la Hristos. Document pentru o lume nouă, ediţie îngrijită la Mănăstirea Diaconeşti, Editura Christiana (Col. „Predanie a Mărturisitorilor Români din Închisori”), Bucureşti, 2006.
• Testamentul Părintelui Calciu (1925-2006). Ultimele sale cuvinte, cu un portret biografic şi şapte evocări, volum alcătuit de Răzvan Codrescu, Lucian D. Popescu şi Claudiu Târziu, Editura Christiana (Col. „Cruciaţii secolului XX”), Bucureşti, 2007.
• Părintele Gheorghe Calciu Dumitreasa, Suferinţa ca binecuvîntare, ediţie îngrijită de Ieromonah Savatie Baştovoi, Editura Cathisma, Bucureşti, 2007 (reed. 2008).
• Părintele Gheorghe Calciu, Mărturisitorul prigonit. Predici, eseuri şi meditaţii religioase, Editura Crigarux (Seria „Credo”), Piatra Neamţ, 2007.
• Viaţa Părintelui Gheorghe Calciu, după mărturiile sale şi ale altora, ediţie îngrijită la Mănăstirea Diaconeşti, cu o predoslovie a Înalt Prea Sfinţitului Bartolomeu Valeriu Anania, Editura Christiana, Bucureşti, 2007.
• Părintele Gheorghe Calciu, Cuvinte vii. „A sluji lui Hristos înseamnă suferinţă”, ediţie îngrijită la Mănăstirea Diaconeşti, Editura Bonifaciu, Bacău, 2009 (cu un cuvînt înainte de pr. Dumitru Păun).
• Lucian D. Popescu, Introducere în omiletica Părintelui Gheorghe Calciu, Editura Christiana (Col. „Cruciaţii secolului XX”), Bucureşti, 2010 (conţine integral cuvintele către tineri, adnotate şi comentate).
• Father George Calciu, Interviews, Talks and Homilies, introduction by Federica Mathewes Green, St. Herman Press, Platina, 2010 (cea mai bună ediție străină).
• Preot Gheorghe Calciu, „Fiţi jertfelnici!”. De la cuvintele către tineri la mărturiile testamentare, ediţie îngrijită, prefaţă şi note de Răzvan Codrescu, cu o postfaţă de Lucian D. Popescu, Editura Christiana (Col. „Cruciaţii secolului XX”), Bucureşti, 2012
• Dezgroparea Părintelui Calciu. Dosarul unui abuz, mic documentar îngrijit de Răzvan Codrescu, Editura Christiana (Col. „Învățături și rînduieli ortodoxe”, București, 2014 (cuprinde și cîteva texte ale părintelui).
• Părintele Gheorghe Calciu, Cele șapte Cuvinte către tineri. Viața. Acatistul. Către canoninzare, Mănăstirea Sfinții Arhangheli Mihail și Gavriil – Petru Vodă/Editura Scara Print – București, 2014.
• Gheorghe Calciu, Sieben Worte an die Jugend, Edition Hagia Sophia, Wachtendonk, 2014 (o altă traducere decît cea din 1984, a lui Johannes Zultner, noul traducător fiind Nicolae Robert Geisler).
• Părintele Gheorghe Calciu, Cuvintele către tineri, ediție îngrijită și postfață de Răzvan Codrescu, Editura Christiana, București, 2015.
Cuvîntul suplimentar către tineri [1]
CUVÎNT CĂTRE TINERII TEOLOGI
„Cel ce iubeşte pe tată ori pe mamă
mai mult decît pe Mine, nu este vrednic de Mine;
cel ce iubeşte pe fiu ori pe fiică
mai mult decît pe Mine, nu este vrednic de Mine”
(Matei 10, 37)
Nu intenţionam să adaug acest cuvînt suplimentar la cele „Şapte cuvinte către tineri” rostite în Postul Mare, tînărul meu frate întru ale Teologiei, dar am fost silit la această revenire din motive interne şi externe. De aceea voi face apel în „Cuvîntul” de faţă, într-o mai mare măsură decît în cele anterioare, la simţul nostru de dreptate, de onoare şi de curaj.
Din clipa în care m-am hotărît să atac public şi deschis problema libertăţii cultului, din clipa în care m-am decis să protestez public împotriva dărîmării bisericilor – şi bine am întrebuinţat pluralul! [2] – am ştiut la ce trebuie să mă aştept: la persecuţie, la teroare, la înscenare de judecată, la şantaj. Şi, în cîteva luni, am trecut prin toate acestea, cu singura deosebire că tot ceea ce s-a întîmplat a fost mai inuman şi mai josnic decît mi-am închipuit. Din clipa aceea, tot ce se leagă – din fiinţa şi din viaţa mea – de activitatea publică a devenit cu adevărat public. Pentru aceasta vă dezvălui parte din cele întîmplate, ca să ştiţi la ce să vă aşteptaţi atunci cînd credinţa şi iubirea voastră de oameni vă vor determina să acţionaţi în sensul în care acţionez eu. Dar nu pe toate vi le voi spune, căci nu vreau să credeţi că faţa oamenilor este numai hîdă, ci vi le voi spune doar pe cele ce justifică acest „Cuvînt”.
Două reproşuri mi s-au adus – şi total opuse – în legătură cu cele „Şapte cuvinte”. Pe de o parte, mi s-a reproşat – şi cuvîntul este atît de eufemizat încît, faţă de realitate, devine aproape dulceag – că predicile mele ar fi adresate seminariştilor şi că, prin urmare, acuzaţia de ateism şi materialism ar cădea asupra profesorilor Seminarului, în mod exclusiv. Această acuzaţie este atît de flagrant rău intenţionată încît ar fi însemnat o inutilă şi păgubitoare pierdere de vreme să mă fi ocupat de combaterea ei.
Pe de altă parte, unii teologi mi-au reproşat că, acordînd prioritate tineretului laic în predicile mele, i-am neglijat pe tinerii teologi. Aici trebuie să mă dezvinovăţesc: nu v-am neglijat, tinerii mei prieteni şi fraţi! Ştiam că voi sînteţi mai credincioşi, mai drepţi şi mai generoşi decît mine, că prezenţa voastră numeroasă şi asiduă la predicile mele de la Biserica Radu-Vodă (sau de pe treptele ei, atunci cînd biserica mi-a fost închisă) era o dovadă că voi înşivă vă implicaţi în conţinutul „Cuvintelor” şi că eraţi, într-o largă măsură, voi cei care vă rosteaţi părerile prin gura mea.
În sfîrşit, motivul intern stă în impulsul care mă îndeamnă să critic unele probleme imediate, legate de noi, teologii.
Este vremea, fraţii mei, cînd cuvintele Mîntuitorului – „… dar vine ceasul cînd tot cel ce vă va ucide să creadă că aduce închinare lui Dumnezeu” (Ioan 16, 2) – se adeveresc şi chiar de vin foarte actuale. Nu fac afirmaţii fără adresă, ci vă spun aceste lucruri fiindcă împotriva celor predicate de mine în numele lui Iisus, împotriva protestului meu contra dărîmării Bisericii Enei, împotriva voastră, a teologilor care aţi venit, peste toate interdicţiile, să ascultaţi adevărurile rostite cu curaj şi răspicat în Biserica Radu-Vodă, s-au ridicat învăţătorii voştri cei mari, directorii voştri de conştiinţă şi formatorii viitorilor preoţi ai neamului nostru. S-au ridicat cuprinşi de „o nobilă mînie”, păzindu-vă cu toată străşnicia, ca nu cumva să veniţi în serile de miercuri la cele „Şapte cuvinte”! Nu v-au păzit de ispitele lumii, de beţie, de desfrînare şi de alte păcate cu care lumea vă ademeneşte, ci v-au lăsat să vă apăraţi singuri, dar au sărit să vă oprească să ascultaţi cuvîntul lui Dumnezeu spus într-un fel nou! Au fost – vorba broşurilor de propagandă pentru lupta de clasă – „foarte vigilenţi”… Fiindcă v-au determinat să daţi declaraţii unii împotriva altora, să-i denunţaţi – denunţîndu-vă pe voi înşivă – pe toţi cei ce s-au făcut vinovaţi de grava crimă de a-mi fi ascultat predicile! Splendidă acţiune duhovnicească, prin care o instituţie teologică e transformată în una de anchetă! Aş dori să-l întreb pe cel ce a desfăşurat ancheta, pe părintele spiritual Moldovan, dacă şi pe atunci cînd era inginer a luat de la muncitorii şi subalternii săi a-semenea declaraţii. Mă refer la tipul acestor declaraţii delatoare. Dacă a luat şi atunci, înseamnă că este pe o linie de continuitate şi că, de fapt, nu pentru Teologie se află acolo unde se află… Dacă nu, să ne explice: unde şi cînd a învăţat sistemul acesta de anchetă?!
Cine are ca îndreptar de conştiinţă pe: „Eu am copii de crescut” şi ca justificare morală pe: „Rectorul m-a pus să iau declaraţii”, acela are, în loc de suflet, un mecanism teleghidat. Să-şi aducă aminte acele cuvinte ale Mîntuitorului care constituie motto-ul acestei predici…
Cunosc înfocarea cu care preacucernicia sa luptă împotriva „Oastei Domnului” (o grupare ortodoxă şi de pietate creştină), fiindcă a îndrăznit să pună pe melodii populare şi de alt ritm anumite texte pioase. Ar fi însă bine să înţeleagă un lucru care pentru un om credincios este foarte limpede: pe măsură ce falsa ştiinţă desacralizează lumea, uneori chiar ajutată de anumiţi preoţi, pe aceeaşi măsură credinţa simplă extinde sacrul în toate domeniile de manifestare umană.
Noi ştim însă că pe cît de riscant este să combaţi ateismul oficial şi neoficial, pe atît este de comod şi de rentabil să ataci „Oastea Domnului”, chiar dacă ar avea mici nepotriviri, cînd şi aşa este obligată să-şi ţină adunările în semiobscuritate, fiind uneori risipită cu brutalitate de către Miliţie. De fapt, nu există decît o singură soluţie a problemei: aceea de a-i aduna pe toţi membrii „Oastei Domnului” sub acoperişul Bisericii noastre, fiindcă sînt oameni pioşi şi devotaţi, care doresc să fie reprimiţi. Numai aşa se poate soluţiona o problemă, iar nu cu violenţă. În problemele spirituale, violenţa nu soluţionează, ci complică. Vorbesc de aceşti oameni simpli şi cinstiţi în credinţa lor, şi care vor trebui să fie reprimiţi. Căci sînt oameni care ard pentru credinţă şi-şi apără fiinţa lor religioasă cu o dăruire cu care nu toţi ştim şi vrem să o facem.
Căci unde a fost parohul Bisericii Enei în noaptea cînd dărîmătorii ei au venit, noapte dinainte ştiută? De ce nu a stat în altar să o apere, căci cine ar fi îndrăznit să dărîme o biserică peste slujitorul ei?
Unde au fost preoţii de la biserica din Focşani, atunci cînd secretarul de partid al judeţului, domnul Dobrovici, la fel de român după nume ca şi după fapte, a dărîmat acea biserică? Ar fi îndrăznit oare acest domn să arunce în aer biserica o dată cu slujitorii ei? Fiţi siguri că nu! De altfel, mai demni şi mai curajoşi s-au arătat unii dintre macaragii şi buldozerişti, care au refuzat să participe la dărîmarea bisericii, pentru care fapt, din cîte mi-au relatat localnicii, la patru dintre ei li s-a desfăcut „demonstrativ” contractul de muncă. Oare care va fi fost răsplata dată celor ce au dărîmat aceste biserici şi care va fi fost sancţiunea aplicată preoţilor dezertori de la datoria lor?
Va veni vremea – şi ea nu este departe – cînd vom şti lista completă a celor care au semnat pentru dărîmarea Bisericii Enei şi vor fi cu toţii acoperiţi de ruşine; va veni o vreme cînd vom cunoaşte lista completă a celor care au refuzat să semneze, socotind acest act de distrugere drept o acţiune barbară şi anticulturală, iar aceştia vor fi cinstiţi de toată suflarea românească. Ceea ce pot să vă spun de pe acum este că aceia care au refuzat să semneze sînt cei mai de seamă reprezentanţi ai culturii noastre contemporane (istorice, literare, artistice), iar pronunţarea în public a numelui lor va întări şi mai mult în noi stima pe care le-o purtăm şi va dovedi că numai cine este barbar în concepţie poate distruge trecutul religios şi cultural al neamului nostru, pentru a pune în locul lui fantoşa schiloadă a ateismului. Aceşti oameni au ascultat, chiar dacă nu le cunoşteau lămurit, cuvintele Mîntuitorului, dintr-un sentiment adînc de cinste şi de onoare: „Sau ce ar putea să dea omul în schimb pentru sufletul său?” (Marcu 8, 37).
În ultimele luni am primit numeroase telefoane de intimidare, de la persoane care îşi ascundeau instinctele teroriste, pornirile de torturatori morali, după anonimatul telefonului. Gama ameninţărilor adresate mie, dar şi familiei mele, se întindea de la distrugerea noastră morală şi pînă la cea fizică şi civică.
Pe măsură ce se va ivi necesitatea, voi face publice aceste ameninţări, ca să vedeţi toţi de cîtă „cinste şi omenie” dau dovadă aceşti indivizi! Unii se erijau în apărători ai regimului politic din ţara noastră, care ar fi fost ameninţat, chipurile, nu ştiu cum, de… predicile mele! Poate fi o minciună mai mare decît aceasta?! Ceea ce este însă ciudat este faptul că toţi aceşti „apărători” se străduiau să mă convingă de faptul că regimul pe care îl apărau este un regim gata la orice abuz şi care ar putea să mă distrugă pe mine fără nici o vină, iar pe familia mea pentru vina că eu nu am vină! Aceasta în timp ce eu credeam că regimul din ţara noastră mai are în vedere anumite principii umanitare, care nu-i îngăduie asemenea abuzuri…
Vă spun toate acestea oarecum în treacăt, pentru ca voi să le faceţi publice şi să înceteze o dată pentru totdeauna acest şantaj şi acest gangsterism moral, care îmi cere sufletul meu drept răscumpărare pentru familia mea ameninţată. Ca ele să devină publice, spre condamnarea unor astfel de atitudini şi spre sporirea demnităţii noastre umane, după cuvîntul lui Iisus: „Ceea ce vă grăiesc la întuneric, spuneţi la lumină şi ceea ce auziţi la ureche, propovăduiţi de pe acoperișurile caselor” (Matei 10, 27).
Căci glasul meu nu ajunge, ci el trebuie multiplicat de sutele voastre de glasuri, ca adevărurile de credinţă şi de omenie să ajungă la urechile tuturor.
Rămînem strîns uniţi în jurul ierarhiei şi ierarhilor noştri, fiindcă fără ierarhie Biserica ar fi ca un organism fără schelet tare. Rămînem în jurul lor şi le amintim că sînt conducătorii spirituali a cel puţin paisprezece milioane de credincioşi români şi că printre aceştia se găsesc oamenii cei mai buni, care ştiu să unească iubirea de patrie cu universalitatea iubirii creştine, ca şi credinţa cu adevărata cultură.
Să aibă ei această conştiinţă şi vor fi apostolii lui Hristos pe pămînt românesc, iar noi – mărunţii lor ucenici. Dacă un singur episcop ar fi fost alături de noi, nu am fi asistat la dărîmarea Bisericii Enei, sau, în cel mai rău caz, la ora aceasta am fi văzut-o reconstruită pe locul ei. Nici nu am fi asistat îndureraţi la aruncarea în aer a Bisericii Domneşti din Focşani. Îi rugăm cu umilinţă pe ierarhii noştri să nu îngăduie ca pe locul Bisericii Enei să fie construită o cîrciumă profanatoare, în care se vor dezvolta beţiile, violenţele şi prostituările ulterioare! Să apere acest pămînt sacru, pe care au călcat unii dintre voievozii noştri, iar biserica să fie reclădită, cu toate odoarele de preţ, aşa cum a fost! Aceasta este o datorie de român şi de creştin pentru fiecare dintre noi!
Nu vom înceta să protestăm împotriva acestui sacrilegiu şi acestei ilegalităţi. Nu vom osteni niciodată să ne opunem unor asemenea abuzuri şi acte anticulturale, precum cele săvîrşite la Focşani şi la Bucureşti, şi vom face publice aceste încălcări. Este dreptul nostru, al tuturor, de a încerca să le împiedicăm. Şi cine ne-ar putea opri, cîtă vreme Hristos este cu noi?
Căci ce preţ are viaţa noastră în afara lui Hristos, de vreme ce El Însuşi ne asigură că „cine va voi să-şi scape sufletul îl va pierde, iar cine va pierde sufletul său pentru Mine şi pentru Evanghelie, acela îl va scăpa” (Marcu 8, 35)? Sau: „Voi sînteţi sarea pămîntului. […] Voi sînteţi lumina lumii” (Matei 5, 13-14).
În fiecare an ies de pe băncile facultăţilor mii de ingineri, doctori, profesori etc. şi se pierd în anonimatul masselor şi al profesiei lor. Dar dacă într-un singur an ar ieşi o mie de preoţi tineri, pătrunşi de duhul jertfelniciei, preoţi aşa cum ne cere Hristos, în mai puţin de un an faţa spirituală a ţării noastre s-ar schimba, aşa cum S-a schimbat la faţă Iisus pe Muntele Taborului. Căci astfel de preoţi sfinţesc lumea şi aduc un duh nou de adevăr şi de dreptate, o dragoste cerească şi o consolare hristică pentru lumea în suferinţă.
Poporul acesta al nostru este ca un lan copt, care aşteaptă să fie secerat pentru Hristos: „Ridicaţi ochii voştri şi priviţi holdele că sînt albe pentru seceriş”(Ioan 4, 35).
Dar unde sînt oare vrednicii secerători?
Ridicaţi-vă ochii, vă spun eu, şi veţi vedea cît de puţini sînt aceştia! Iar grîul se scutură pe cîmp, în afara împărăţiei lui Dumnezeu…
Fiţi voi secerătorii cei harnici! Uitaţi de instinctele voastre supraincitate de către unii dintre dascălii voştri, al căror principiu este: „Am mamă, am tată, am fii, am fiice, am salariu prea mare ca să accept sacrificiul şi suferinţa pentru Hristos şi pentru Biserica Lui!”.
Ridicaţi ochii duhului vostru spre poporul care crede în voi şi pentru care nu există altă salvare spirituală decît Biserica!
Să fiţi secerători, să fiţi păstori!
Şi, mai ales, rugaţi-vă lui Dumnezeu să dea neamului acestuia secerători buni, care să nu-şi iubească nici părinţii şi nici copiii mai mult decît pe Hristos, Care „văzînd mulţimile, I s-a făcut milă de ele, căci erau necăjite şi rătăcite, ca nişte oi care nu au păstor. Atunci a zis ucenicilor Lui: Secerişul este mult, dar lucrătorii sînt puţini. Rugaţi, deci, pe Domnul secerişului, ca să scoată lucrători la secerişul Său” (Matei 9, 36-38).
Să ne rugăm lui Dumnezeu şi pentru seceriş, şi pentru secerători!
[1] Această predică trebuia rostită în ziua de 17 mai 1978, în Biserica Radu-Vodă, conform noului program de predici anunţat de părintele Calciu în ziua de 10 mai. Noul ciclu urma să trateze tema „Creştinismul şi cultura”. (N. ed.)
[2] La data respectivă fuseseră dărîmate două biserici: una la Bucureşti, alta la Focşani. În anii următori, distrugerile şi profanările vor continua. Nu avem o statistică exactă pentru întreaga ţară. Ştim însă că în Capitală au fost dărîmate sau „translate” 20 de biserici. Ierarhia bisericească nu a schiţat nici un gest de protest public sau oficial! (N. ed.)
- DANA KONYA-PETRIȘOR, ÎNTRU VEȘNICĂ POMENIRE - 17 martie 2021
- ÎNĂLȚATU-S-A! - 28 mai 2020
- Sic credo – Francisco Franco (1892-1975) - 25 octombrie 2019
Un comentariu la „Zece ani de la strămutarea Părintelui Calciu”
Comentariile sunt închise.