În perioada 15-17 noiembrie 2016, Sfântul Sinod al Patriarhiei Alexandriei s-a întrunit în şedinţă de lucru, sub preşedinţia Preafericitului Părinte Teodor, Papă şi Patriarh al Alexandriei şi al întregii Africi.
Printre deciziile sinodale se află și cele privitoare la reactivarea instituţiei diaconiţelor și transmiterea unei enciclice cu privire la tema Postului, în contextul realităţilor africane.
O comisie formată din trei arhierei se va ocupa de detaliile reactivării instituției diaconițelor. (sursa: patriarchateofalexandria.com)
Diaconițele au fost femei cu o anumită slujire bisericească. Cele care deveneau diaconițe, trebuiau să fie virtuoase, să aibă cuget misionar, duh de slujire întru imitarea lui Hristos și să aibă o anume instruire, ca să poată împlini lucrarea catehetică.
De problema diaconițelor se ocupă Sfintele Canoane: Canonul 19 al Sinodului I Ecumenic, Canonul 15 al Sinodului IV Ecumenic, Canoanele 14, 15, 40, 48 ale Sinodului V-VI Ecumenic și Canonul 44 al Sfântului Vasilie cel Mare. Sfântul Vasilie cel Mare subliniază: ”Așadar noi nu lăsăm ca trupul diaconiței, sfințit fiind, să fie în întrebuințare trupească”.
Sfântul Epifanie subliniază în acest sens ”că tagma diaconițelor slujește în Biserică, dar nu se ocupă cu cele ale preoției”. În ce privește îndatoririle diaconițelor, Epifanie al Ciprului semnalează participarea lor necesară la botezarea femeilor: ”Și că pe de o parte tagma diaconițelor slujește în Biserică, dar nu în cele ale preoției, nici nu li se îngăduie să săvârșească ceva de acest fel, ci pentru cuviința neamului femeiesc, fie în ceasul spălării sau al cercetării în pătimire sau durere și când se dezgolește trupul femeii, pentru a nu fi văzut de slujitorii bărbați, ci numai de diaconițe”. (sursa: pemptousia.ro)
- Ceva despre pandemie - 17 martie 2020
- O carte despre embrionul uman, ca persoană ce trebuie apărată - 8 octombrie 2019
- Societatea de Cultură Macedo-Română împlinește 140 de ani de la înființare - 20 septembrie 2019