Naționalismul românesc în context european
Ipostaze istorice şi provocări actuale
I
În secolul al XIX-lea (“secolul naţionalităţilor”, cum i s-a spus), naţionalismul politic s-a născut, la noi şi aiurea, sub auspicii masonice. E un fapt istoric că masoneria s-a pus o vreme în slujba “emancipării naţiilor” (ceea ce i-a şi determinat pe naţionaliştii romantic-revoluţionari ai epocii să se înscrie masiv în loji şi să le adopte lozincile în lupta politică, socotind că astfel pot servi mai eficient cauza “naţiei” lor şi chiar pe acel retoric “Dumnezeu al popoarelor”). Este interesant că, deşi naţiunile europene se conturaseră demult (încă dinspre sfîrşitul Evului Mediu), iar Europa creştină subzistase firesc, veacuri de-a rîndul, ca ansamblu de diversităţi etnice consolidate, naţionalismul ca doctrină politică n-a existat înainte de secolul al XIX-lea! Abia o dată cu acest secol (“bolnav”, după topos-ul romantic; “stupid”, după Léon Daudet) s-a trecut relativ repede de la naţionalismul firesc, organic şi nediscursiv al veacurilor anterioare la un naţionalism doctrinar, ofensiv şi retoric. Sau s-ar putea zice: de la existenţa naţională organică, mai degrabă subconştientă, la naţionalismul politizant, la ofensiva “conştiinţei naţionale”. Cineva (negreşit nu popoarele însele!) a avut interesul precis de a da realităţilor naţionale fireşti această bruscă turnură militantă, folosindu-se de o propagandă insidioasă. Sentimentul naţional a fost incitat să devină armă de luptă politică. Ba chiar s-a mers, în unele cazuri, pe fondul febrei romantice, pînă la o substituire a misticismului religios cu noua “mistică naţională” (a se vedea, bunăoară, scandalul “filetist” din Balcani). Faptul a fost greu de consecinţe: ofensiva naţionalismelor a schimbat considerabil configuraţia politică a Europei.
Avînd în vedere puternica tensiune ulterioară dintre ideologiile masonice şi ideologiile naţionaliste, această sumară schiţă istorică poate părea paradoxală; în contextul epocii respective ea îşi află însă o explicaţie extrem de simplă: conspiraţia masonică, pentru a-şi putea realiza planurile mondialiste, avea nevoie de dezintegrarea marilor imperii; anticipînd şi exploatînd pro domo o anumită tendinţă istorică obiectivă (aceea de formare a statelor naţionale independente sau măcar autonome), ea a folosit agitaţia naţionalistă spre a grăbi disoluţia internă a acestor imperii tradiţionale (ce s-au şi prăbuşit pe rînd, de-a lungul secolului al XIX-lea şi în primele decenii ale secolului XX; aici nu intră în discuţie dacă aceste imperii erau bune sau rele, ci scopul malefic cu care s-a lucrat la distrugerea lor; nu atentatul la ordinea imperială este grav, cît sensul anticreştin al acestui atentat, confirmat cu prisosinţă de evoluţia ulterioară a lucrurilor). Cum avea să se întîmple însă şi cu “experimentul comunist” de mai tîrziu (ce a avut ca principal scop distrugerea rebarbativului imperiu rus pravoslavnic), naţionalismul, o dată ce şi-a îndeplinit menirea dizolvantă, a devenit incomod pentru proiectele internaţionaliste ale francmasoneriei, care, deşi s-a mai folosit de el în cazuri izolate, a trecut la o vastă campanie antinaţional(ist)ă, pe care o continuă şi azi [1]. Atît naţionalismul secolului trecut, cît şi comunismul secolului nostru au sfîrşit prin a se întoarce, cu destulă agresivitate, împotriva celor ce le-au folosit ca instrumente destructive/dizolvante; fiecare dintre ele s-a purtat (în parte previzibil, în parte imprevizibil) ca un Golem răzvrătit împotriva celor ce l-au pus în mişcare. Sau, ca în povestea “ucenicului vrăjitor”, anumite forţe obscure, o dată dezlănţuite, n-au mai putut fi, de la un moment dat, controlate. Ba mai mult decît atît: naţionalismul şi comunismul, deşi esenţial divergente, au ajuns să se întîlnească şi să-şi dea mîna, după al doilea război mondial, pricinuind multă bătaie de cap conspiraţiei mondialiste şi marilor puteri înregimentate acesteia; aşa a apărut, pe scena istoriei contemporane, struţo-cămila “naţionalismului comunist” (ce pare departe de a-şi fi spus ultimul cuvînt, mai ales în Rusia post-sovietică [2]).
II
În România, după preludiul constituit de încercarea de insurecţie a lui Tudor Vladimirescu (1821), care, în ciuda eşecului rapid, a marcat falimentul fanariotismului şi trezirea conştiinţei noastre naţionale, naţionalismul a prins consistenţă mai ales cu generaţia paşoptistă, ai cărei lideri erau cu toţii masoni. Spiritul romantic a favorizat şi el, desigur, afirmarea (şi chiar supralicitarea) “specificului naţional” (lucru valabil, într-o fază mai tîrzie, şi pentru cazul Eminescu). Apartenenţa masonică a romanticilor noştri paşoptişti trebuie însă corect înţeleasă. E greu de stabilit dacă ei aveau conştiinţa unei manipulări; cert este că interesele masonice coincideau pe atunci cu aspiraţiile etnice ale momentului, astfel că paşoptiştii par a fi fost naţionalişti sinceri şi masoni prin conjunctură. Naţionalismului românesc i-au trebuit cîteva decenii ca să se emancipeze de faza lui masonică [3]. Generaţia lui B. P. Hasdeu (denumită îndeobşte “post-paşoptistă”, deşi delimitările nu pot fi decît relative) intuise deja necesitatea acestei emancipări (ideile naţionaliste ale tînărului Hasdeu le anticipează, în multe privinţe, pe cele eminesciene) [4]. Adevărata trecere de la naţionalismul de obedienţă masonică la naţionalismul organic românesc s-a făcut mai ales prin Eminescu [5]. Dar Eminescu n-a fost nici înţeles şi nici urmat imediat; “Junimea” era aproape în totalitate o societate masonică, Maiorescu însuşi era un amestec ciudat de conservatorism şi cosmopolitism, iar un A. C. Cuza (n. 1857), viitorul antimason şi antisemit radical, trecut şi el pe la “Junimea”, cochetase cu masoneria în prima lui tinereţe. Naţionalismul eminescian se va consolida şi se va extinde o dată cu generaţia lui Iorga, cel ce a vorbit pentru întîia oară de “Cruciada românismului” [6]. Cu toate aceste antecedente, abia epoca interbelică va fi însă aceea care va da naţionalismului românesc o autentică bază spirituală, săvîrşind nunta dintre naţionalismul eminescian şi creştinismul ortodox, fie prin “ortodoxismul” gândirist (tutelat de Nichifor Crainic), fie prin Mişcarea Legionară (aşa cum o gîndise iniţial întemeietorul ei, Corneliu Z. Codreanu: mai mult ca „şcoală spirituală” decît ca partid politic), fie prin “şcoala” lui Nae Ionescu (Vasile Băncilă, Mircea Vulcănescu, Mircea Eliade, Constantin Noica etc.), fie prin sinteza strict teologică a lui Dumitru Stăniloae (mai întîi în paginile revistei Gândirea, apoi în volumele Ortodoxie şi românism – 1939 şi Poziţia d-lui Lucian Blaga faţă de creştinism şi ortodoxie – 1942). O expresie mai tîrzie a naţionalismului creştin al generaţiei interbelice a fost, pînă foarte aproape de noi, legendarul Petre Ţuţea (cf. Între Dumnezeu şi neamul meu, Fundaţia Anastasia-Arta Grafică, Bucureşti, 1992), reorientat totuşi, ca opţiune politică ideală, dinspre “năluca” legionarismului spre un fel de sinteză liberal-conservatoare (de genul celei pe care avea s-o încerce mai tîrziu Varujan Vosganian cu dispăruta Uniune a Forţelor de Dreapta). Şi, oarecum surprinzător, un evreu (creştinat, ce-i drept, ba chiar călugărit în ultimii ani ai vieţii, la Rohia): marele filo-român şi marele ortodox N. Steinhardt (cu precădere în Jurnalul fericirii)! [7]
A trebuit deci să treacă aproape o sută de ani pentru ca naţionalismul românesc, curăţit de orice reziduuri masonice, să-şi afle suprema articulaţie, pe fondul renaşterii noastre ortodoxe, mai ales în deceniul premergător celui de-al doilea război mondial. (Desigur, au existat – cum se fac simţite şi astăzi – şi manifestări naţionaliste mai puţin sau deloc legate de Ortodoxie; ele au rămas însă într-un plan secund. A se vedea şi Nicolae Roşu, Dialectica naţionalismului, Editura Cultura Naţională, Bucureşti, 1936 – o primă carte dedicată devenirii istorice a naţionalismului românesc).
Situaţia postbelică a dus la o eclipsă de vreo două decenii a spiritului naţional. Apoi, o dată cu debutul epocii ceauşiste, naţionalismul a revenit în forţă, dar în forme profund viciate: dimensiunea lui moral-spirituală, creştină şi ortodoxă, a fost înlocuită cu un soi de demagogie protocronistă, chinuit adaptată ideologiei marxiste (în plasa căreia au căzut, din păcate, şi cîteva conştiinţe naţionale autentice). A rezultat, în ansamblu, o caricatură grotescă a naţionalismului (sub eticheta “patriotismului” propagandistic), de altfel tot după model moscovit. În slujba acestui naţionalism ateu, materialist şi gregar s-au pus, pe lîngă cîţiva naivi de bună-credinţă, o întreagă armată de politruci abjecţi, mai ales din a doua generaţie comunistă, unii dintre ei activînd şi în cadrele Securităţii, iar Adrian Păunescu şi Corneliu Vadim Tudor au fost fruntaşii lirici ai şleahtei. Este ceea ce a supravieţuit cu precădere din regimul comunist, după decembrie ’89, spurcînd pînă azi scena politică românească.
III
Prin urmare, au existat în istoria României moderne trei formule generice de naţionalism: naţionalismul de sorginte masonică, naţionalismul de sorginte creştină şi naţionalismul de sorginte comunistă. Ele nu trebuie confundate una cu cealaltă, nici judecate cu aceleaşi măsuri. Viabilă sau nu (viitorul o va dovedi, pe deasupra speculaţiilor noastre), singura formulă naţionalistă pur românească, avînd şi autentice temeiuri moral-spirituale, este cea de a doua (intuită şi parţial fundamentată de Eminescu, apoi adîncită de marea generaţie interbelică); în numele ei mărturisesc, de altfel, multele mii de martiri (din anii ’30 pînă în anii ’60), ca şi numeroasele personalităţi culturale care n-au ezitat să şi-o asume [8], mai cu seamă pînă în pragul marelui război.
Avînd în vedere cele de mai sus, toţi cei ce mai cred astăzi într-o posibilă soluţie creştină şi naţională a crizei româneşti trebuie – dacă vor să fie credibili şi, cu timpul, eficienţi – să se delimiteze categoric de orice forme ieftine sau false de “naţionalism” şi “funda-mentalism”, redescoperind şi asumîndu-şi creator adevărata tradiţie naţională, cu toate exigenţele ei morale şi spirituale. Aşa cum odinioară naţionalismul românesc a trebuit să se scuture de balastul masonic, tot aşa el trebuie să se scuture astăzi de balastul comunist. Pe de o parte, falşii prieteni sînt mai primejdioşi decît adversarii învederaţi. Pe de altă parte, dincolo de orice considerente “pragmatice”, e aici o problemă de principialitate istorică şi morală, care unui om de dreapta nu-i poate fi indiferentă.
Desigur, în urma acestor consideraţii problematizante, cineva poate reclama un răspuns mai răspicat la o întrebare ce se impune de la sine, dincolo de cazul românesc: este naţionalismul, ieşit din starea lui genuină şi implicat în dinamica politică a modernităţii, ceva mai degrabă bun sau ceva mai degrabă rău? S-ar putea răspunde că, ţinînd într-un fel de firea lucrurilor, el nu este, în sine însuşi, nici bun, nici rău; sau că este, ca tot ce se consumă în intervalul imperfect al istoriei, şi bun, şi rău, căci aici, “în veac”, lucrurile sînt, în mod fatal, indefinit amestecate, prin prezenţa corupătoare a “păcatului”, adică prin condiţia noastră “căzută”. În orice caz, naţionalismul devine mai degrabă bun sau mai degrabă rău în funcţie de cum este trăit şi pus în lucrare, adică în funcţie de calitatea umană, de rectitudinea interioară a celor care îl slujesc. Pe de altă parte, dacă naţiunile sînt realităţi deopotrivă necesare şi legitime în ordinea firească a lumii, naţionalismele – de data aceasta nu ca sentimente de apartenenţă, ci ca arme ideologice – sînt legitime fără să fie şi necesare. Sau, mai bine zis, ele nu au fost necesare ca atare atîta vreme cît n-a existat o agresiune politică deschisă împotriva organicităţii vieţii etno-comunitare. Din momentul în care această agresiune a apărut şi s-a extins, prin ideologiile dizolvante ale modernităţii, naţionalismele pot reprezenta – şi au şi ajuns să reprezinte – necesităţi vitale la nivel colectiv[9].
Că ar fi fost de preferat ca sentimentul naţional să nu se politizeze, ci să fie trăit fără ostentaţie în firescul existenţei, aceasta se poate spune; numai că evoluţia lucrurilor a fost alta, iar astăzi stăm în bătaia consecinţelor ei, fie că ne place, fie că nu. Oricît ar părea de paradoxal, naţionalismele, în ultimă analiză, nu sînt atît creaţii ale “naţionaliştilor” (cum proclamă politologii de serviciu ai “erei post-westfaliene”, care pregătesc opinia publică mondială pentru proclamarea oficială a “morţii naţiunilor”), cît ale acelor agenţi dizolvanţi ce-au tîrît, cu “echerul” şi “compasul”, lumea lui Dumnezeu spre cel mai mare deşert spiritual al istoriei. Abătute de la scopul pervers cu care au fost asmuţite pe scena politică a lumii, lămurite asupra lor însele în cîteva experienţe radicale ale modernităţii, reasumate în prelungirea vie a tradiţiei şi transfigurate în lumina credinţei, naţionalismele au ajuns arme redutabile şi temute întoarse contra manipulatorilor „ordinii mondiale”, forme de autoreglaj ale existenţei istorice fireşti în drumul omenirii spre eshaton, „lecţie” de „răzbunare” a Firii împotriva celor care cred că o pot silui nepedepsiţi.
_______________________________
[1] Masoneria modernă, structurată în prima jumătate a secolului al XVIII-lea, este o organizaţie internaţională fundamental ocultă, imuabilă în principii, dar proteică în forme, avînd drept scop dizolvarea ordinii tradiţionale şi înlocuirea ei cu o “nouă ordine mondială”, anticreştină şi antinaţională (toate formele de stîngism politic şi de anarhism revoluţionar au crescut din această rădăcină). Dinspre sfîrşitul secolului al XIX-lea şi pînă spre jumătatea secolului XX, a circulat curent sintagma de “iudeo-masonerie”, motivată prin prezenţa masivă a elementelor iudaice în ideologia, simbolistica, ritualurile şi ierarhiile masonice, de existenţa unor loji masonice exclusiv evreieşti (precum faimoasa B’nai B’rith) şi de “divulgarea” aşa-numitelor Protocoale ale Înţelepţilor Sionului (a căror paternitate evreiască a fost însă vehement contestată). Desigur, în toate acestea, adevărul şi exagerările se amestecă într-un mod deconcertant. Evreiască sau nu, masoneria se mlădiază strategic pe contextul specific al fiecărei epoci, cu un abil realism pragmatic, asociat cu o machiavellică lipsă de scrupule (“scopul scuză mijloacele”). Se poate recunoaşte în cosmopolitismul sau internaţionalismul masonic pervertirea premeditată a universalismului creştin. Universalismul autentic este polimorf şi spiritualist, în vreme ce internaţionalismul modern şi contemporan este amorf şi materialist. În privinţa (franc)masoneriei, a se vedea, ca mai la îndemînă, sintezele relativ recente ale d-lor Radu Comănescu şi Emilian M. Dobrescu (în care se află şi suficiente indicaţii bibliografice): Franc-masoneria. O nouă viziune asupra istoriei lumii civilizate, vol. I, Ed. Valahia, Bucureşti, 1991, vol. II, Ed. Europa Unită, Bucureşti, 2004; Istoria Franc-masoneriei universale (926-1960) şi Istoria Franc-masoneriei române (1734-1991), vols. I-II, Ed. Tempus, Bucureşti, 1992; Istoria Franc-Masoneriei (1960-1968), vol. III, Ed. Tempus, Bucureşti, 1995. O carte ce a făcut mare vîlvă la noi – Nicolae C. Paulescu, Spitalul, Coranul, Talmudul, Cahalul, Franc-Masoneria, Bucureşti, 1913 (reed. parţială: Francmasoneria, Editura Majadahonda, Bucureşti, 1996) – este astăzi greu “digerabilă”. Pentru Protocoalele Înţelepţilor Sionului, există o ediţie românească bogat comentată, scoasă la Orăştie, în 1923 (trad. Ion I. Moţa; reed. Editura Alma Tip, Bucureşti, 1997). O altă versiune românească (Virginia Thomas) este inclusă în volumul Texte care au zguduit lumea (Editura Moldova, Iaşi, 1995, pp. 11-105). Sf. Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a condamnat oficial francmasoneria în 1937, mai ales pe baza unui studiu-raport întocmit de Mitropolitul Nicolae Bălan (cf. Mişcarea, anul III, nr. 1/22 şi urm., sau Scara, treapta a doua, 1997, p. 165 şi urm., dar şi Mihail Gavril, Biserica, Sinagoga, Loja…, Editura Puncte Cardinale, Sibiu, 2006, cu reproducerea hotărîrii sinodale). Bagatelizarea aşa-numitei “paradigme conspiraţioniste” de către establishment-ul istoriologic şi politologic actual se izbeşte nu atît de perpetuarea obsesiilor conspiraţioniste de tip vulgar (care au, nu o dată, nota lor de caragialism), cît de rezultatele altor cercetători serioşi, dar mai puţin aliniaţi, care au dovedit cu prisosinţă implicarea masoneriei în toate marile revoluţii dintre 1789 şi 1917 (cf., de pildă, mai ales pentru bogata bibliografie comentată, lucrarea lui Gian Pio Mattogno, Masoneria şi Revoluţia franceză, Editura Anastasia, Bucureşti, 1998, inclusiv postfaţa semnată de Radu Comănescu – istoric al francmasoneriei, iar în urmă mason el însuşi – şi semnificativ intitulată “Masonii – «ziditorii» istoriei moderne”).↩
[2] Cf., de pildă, Alexander Yanov, The Russian New Right, University of California, Berkeley, 1978 (autorul este evreu ex-sovietic), sau Aldo Ferrari, A treia Romă. Renaşterea naţionalismului rus, Editura Anastasia, Bucureşti, 1999 (în italiană studiile au apărut în 1986 şi 1989), cu prezentarea straniei mişcări Pamjati (“Memoria”). Această linie nu trebuie confundată cu cea a lui Aleksandr Soljeniţîn, al cărui naţionalism creştin are cu totul alte baze, dincolo de puritatea şi prestanţa sa morală (cf., între altele, Chestiunea rusă la sfîrşit de secol XX, Editura Anastasia, Bucureşti, 1995, cu memorabila prefaţă a regretatului Alexandru Paleologu).↩
[3] Întruchipată îndeosebi de Nicolae Bălcescu şi, cu morgă hugoliană, de Ion Heliade-Rădulescu. Este vorba de răstimpul cuprins, cu aproximaţie, între 1840 şi 1870, caracterizat printr-un amestec mai degrabă bizar de ideologie romantică şi iluministă.↩
[4] Cel mai bine ni-l redă pe Hasdeu, din acest punct de vedere, excelenta ediţie a lui Mircea Eliade (B. P. Hasdeu, Scrieri literare, morale şi politice, 2 vols., Fundaţia pentru Literatură şi Artă, Bucureşti, 1937). A se vedea şi Mircea Eliade, Despre Eminescu şi Hasdeu, Editura Junimea, Iaşi, 1987.↩
[5] Astăzi avem restituită integral şi profesional publicistica eminesciană în ediţia Perpessicius: M. Eminescu, Opere, vol. IX-XIII (apărute între 1980 şi 1989, sub coordonarea lui Al. Oprea, apoi a lui D. Vatamaniuc şi P. Creţia). O carte despre Naţionalismul lui Eminescu a dat D. Murăraşu în 1932 (reed. Editura Pacifica, Bucureşti, 1994). Cărţulia lui Constantin Papanace, Mihai Eminescu – mare precursor al legionarismului românesc (Ed. “Armatolii”, Cetatea Eternă [Roma], 1951; reed. 1975) păcătuieşte prin exces de ideologizare partizană. Cea mai bună expunere sintetică rămîne cea a lui G. Călinescu (din Opera lui Mihai Eminescu, cap. “Filozofia practică”).↩
[6] Mai tîrziu, Iorga va intra în conflict cu noua generaţie naţionalistă (aşa cum intrase şi A. C. Cuza). Deşi salutase, la începutul lui 1937, pilda de eroism jertfelnic a lui Moţa şi Marin (art. “Doi băieţi viteji: Moţa şi Marin”, în Neamul românesc din 19 ianuarie 1937), în 1938 va avea un rol important în acţiunea de “decapitare” a Mişcării Legionare (începută cu arestarea, parodia de proces şi asasinarea în stare de detenţie a lui Corneliu Codreanu); în 1939 va lovi cu piciorul în cadavrele legionare expuse “pe caldarîmul Cotrocenilor după omorîrea lui Armand Călinescu” – fapte ce au condus, pe fondul tensionat al epocii, la oribilul şi inutilul asasinat comis în 1940 de un grup legionar rebel (N. Steinhardt, relatînd incidentul – cf. Jurnalul fericirii, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 1991, p. 387 –, comentează: “Dar niciodată turpitudinea victimei nu scuză pe ucigaş. Nu încape deci scuză pentru cele petrecute în pădurea de la Strejnicu, ci numai – pentru noi, nu pentru ucigaş – încredinţarea că dreptul şi nedreptul, lumina şi întunericul, binele şi răul sînt distribuite în mod mai pestriţ decît bănuiam. Lui Iorga, de altfel, i se aplică întocmai vorbele lui Bossuet despre abatele de Rancé: C’est un homme contre lequel on ne saurait avoir raison. E atît de mare încît nu poţi avea dreptate împotriva lui”). Să menţionăm şi definiţia pe care un coleg de generaţie şi crez naţionalist, Octavian Goga, i-o dăduse lui Iorga încă din anii ’20: “… monumentala incarnaţie a proorocului care şi-a mîncat tablele legii” (Mustul care fierbe, Imprimeria Statului, Bucureşti, 1927, p. 88).↩
[7] Figura “apostolică” a lui N. Steinhardt (ca şi aceea, mai problematică, a “protocronistului” Edgar Papu, umbrită, mai ales în ultimii săi ani, de penibile cîrdăşii conjuncturale) ridică o problemă interesantă din unghiul de vedere al temei naţionale: posibilitatea ca un “alogen” să intre – în cazul de faţă pe calea Ortodoxiei şi a culturii – în comunitatea de sensibilitate şi destin a unui neam.↩
[8] Stînga – fie ea comunistă sau democratică – trăieşte cu un fel de psihoză a “culturii de dreapta”. Marea piatră de poticnire a stîngii democrate actuale, atunci cînd vine vorba de dreapta creştină românească, nu-i atît principala şi controversata ei expresie politică (Mişcarea Legionară), cît consistentele ei expresii culturale (“şcoala” lui Nae Ionescu, gruparea “gândiristă” etc.). Dreptei politice i se pot găsi mai uşor punctele slabe (fie reale, fie contrafăcute propagandistic); cu operele culturale adeseori remarcabile ale atîtor personalităţi de dreapta (unele de notorietate universală) nu se poate însă “jongla” la fel de uşor. Multe dintre aceste personalităţi nu numai că legitimează România modernă pe planul valorilor autentice, dar se constituie de la sine şi în puncte de fascinaţie pentru destui reprezentanţi ai generaţiei tinere (lipsite, în genere, de ilustre modéle contemporane). Aici este miezul problemei: dreapta culturală legitimează, fie şi indirect, dreapta politică. De aceea, anumite cercuri intelectuale ale stîngii democratice au dus şi continuă să ducă o campanie susţinută împotriva lui Eminescu, a unor “vîrfuri” ale culturii noastre interbelice (Nicolae Paulescu, Nichifor Crainic, Nae Ionescu, Lucian Blaga, Mircea Vulcănescu, Petre Ţuţea, Dumitru Stăniloae, Constantin Noica etc.) sau a unor mari personalităţi ale exilului postbelic (cazul Mircea Eliade, cazul Vintilă Horia, iar în ultimii ani şi cel al “apostatului” Emil Cioran). Confundîndu-se îndeobşte Ortodoxia cu ortodoxismul politic sau cultural, Biserica Ortodoxă Română este şi ea culpabilizată în mod curent ca fost – dar şi actual – bastion al “reacţionarismului” românesc.↩
[9] Dincolo de toate incriminările mapamondului, se ştie prea bine cît de mult datorează Spania, Portugalia sau Chile regimurilor naţionaliste autoritare ale lui Franco, Salazar şi Pinochet, care şi-au salvat efectiv ţările de la dezastru (faliment economic, anarhie şi comunizare) şi au lăsat în urmă o prosperitate pe care regimurile socialiste succedente au reuşit s-o risipească iresponsabil în doar cîţiva ani!↩
- DANA KONYA-PETRIȘOR, ÎNTRU VEȘNICĂ POMENIRE - 17 martie 2021
- ÎNĂLȚATU-S-A! - 28 mai 2020
- Sic credo – Francisco Franco (1892-1975) - 25 octombrie 2019
Foarte util pentru intelegerea nationalismului romanesc de la inceputuri si pana la al doilea razboi mondial este deasemenea articolul lui Vasile Bancila, „Nationalismul si misiunea romaneasca” aparut in Gandirea.
Radu Greuceanu
Indem spre normalitate este mesajul pe care-l resimt din acest articol!Daca privesti acest articol cu o gandire de stanga,masonica,comunista,europenist-sionista,antihristica nu poti auzi decat inganfare luciferiana.Ma da prosti sunt astia.Nu stiu ca de fapt noi conducem si noi dam tonul la tot?
Insa o constiinta crestina asuma si aceste gene alele si incearca sa le sfinteasca cine, sincer, cocheteaza cu mintea luciferica.Ce cred ca este de observat este ca razboiul ce sa dat pentru decantarea acestor fali ,crestina si antihristica este o biruita pentru noi crestinii si iubitori de neam. Am dobandit o Romanie vesnica, supranationala care sta in spartura pentru noi inaintea tronului Dumnezeiesc si noua nu ne ramane decat sa ne desteptam si sa vorbim de aceste lupte.Cred ca numai pomenirea luptelor si a faptelor de arme ale crestin nationalilor, va fi suficient sa provoace cutremur esafodajului construit pe minciuna,furt,manipulare si crima ultimilor 27 de ani.
Ce inseamna neamul ? Este familia exinsa, daca iti iubesti familia , si iti respecti familia , iubesti si neamul tau , pentru ca familia ta este radacina ta in neamul tau. Provin din doua radacini , din tata sunt sarb-roman , fiindca bunicul meu a fugit de turcii , acum 120 de ani, din Serbia de pe malul Dunarii , iar din mama sunt machidon , fiindca strabunica mea , a fugit din Cadrilater , de Bulgarii , in timpul primului razboi mondial . Amandoua radaciniile , au fost tot romanii , de mii de ani , dar in alte spatii geografice , separatii de istorie , si de asa zisii ” conducatorii de neam ” .Aceasta este soarta acestui neam dezbinat de vremuri , sa fie peste tot in Balcani, dar niciodata unit. Daca nu simtii in venele tale , bucuria de a apartine unei familii , unui neam , nu poti intelege ce inseamna , nationalitatea . Poate daca am fii minoritarii cum sant secuii sau sasii de sute de ani , am fii mai unitii intre noi , si am respecta mai mult acest sange de roman, care are radacinii de mii dea ani , in acest colt de lume.Cu stima, Analistul
,,masoneria,, carpato-danubiana nu a fost decat o fratietate care depunea juruintele consacrate adaptandu-le, nu urma ritualul masonic, ceea ce conta era raportarea la cateva principii. Dincolo de aceste cateva principii generoase PRELUATE de masonerie, masoneria pasoptistilor a fost o moda, era ceva ce aducea, dar nu prea semana, cum nu s-a intamplat in cazul celor germane si mai putin a ,,carbonariilor,, din Pen. Italica, peste Canal era altceva, la fel in State. Cativa ani petrecuti la Paris, e vorba de marile personalitati de mai apoi, nu au putut produce mutatia masonica, iar convingerea mea este ca nici foarte multi nu o puteau aduce, profil ancestral. Cat despre abordarea lucrurile in termeni de ,,nationalism,, fac un efort ca sa nu arat cat ma plictiseste, fiindca nu mai are nicio relevanta. Termenul e batran, apartine unei alte epoci si este colportat astazi (sens depreciativ). Daca e vorba de pasoptisti, n-au fost niciodata ,,nationalisti romantic-revolutionari,, pentru simplul motiv ca au fost practici si s-au folosit instinctiv de ,,masonerie,, ca de un vehicul, – in interesul natiunii. E ceva aproape buf, masoneria nu a avut niciodata atata importanta in epoca si nu va avea nici apoi, dar faptul ca a venit in intampinarea dorintei de eliberare a popoarelor a contat,…dincolo de asta conspirationalismul e ceva destul de frecventat. In continuare e vorba de gustul orgoliului magulit, apartenenta la o grupare de elita, compensatie a sângelui albastru in fata uzurpatorilor(!) republicani, nu e nici un paradox, doar istorie. Desgustatoare e ralierea la Relatie, dincolo de îmbibarea iluzorie, peste Stat, ca fruct al unui drum greu si efort comun.
Merg pe nationalismul nascut de Eminescu care da putere oricarei etnii sa fie roamni daca inima ai lasa asa cum si evreul Steinhardt revelator vorbeste de Fenomenul Romanesc
.https://www.rostonline.ro/2013/01/steinhardt-caragiale-si-sufletul-romanesc/ In rest lasam analisti sa analizeze subiectul pana nu m-ai ramane nimic de el si apoi sa vedem cum va trece de demonul deznadejdii.Daca nu pui nimic in sufletul oamenilor ci numai gica contra si analiza subiectiva ,nu intelegi nimic nici din taina mantuiri nici a timpului prin care Dumnezeu vrea sa tasneasca izvoarele invierii.Astea in cazul cand nu ai ca scop tocmai adancirea in somnul cel de moarte a celor ce traiesc pe acest pamant.
„cît ale acelor agenţi dizolvanţi ce-au tîrît, cu “echerul” şi “compasul”, lumea lui Dumnezeu spre cel mai mare deşert spiritual al istoriei”
Nici linii n-ati trasat, nici curbe n-ati inchis! Bravo, dom’le! Jos nationalismul! Pardon, palaria.
Am sa vorbesc limpede, fiindca inteleg resorturile unei asemenea abordari: nationalismul legionar nu a fost decat cavalcada neverosimila a calaretului fara cap. In fapt, legionarii nu au avut o ideologie, in adevaratul sens al cuvântului, niciodata. In acel alisveris nu a fost nimic original, partial l-au preluat mimetic pe Iorga si pe alti cativa. Asta nu inseamna ca nu si-au iubit tara, iar meritul lor, singurul, e suflul cu care au venit. Au sfarsit lamentabil prin a se ridica impotriva celui care i-a adus la putere, referirea e la conducerea lor exaltata si labila, incapabila de a intelege un context istoric. In loc sa lupte pentru Valahia aromânilor din Balcani, fiindca ar fi meritat, au avut revelatia de a se ridica impotriva Maresalului. Ei luptau in Spania! Ca sa nu mai spunem ca s-au contrazis in repetate rânduri. Nu ma mira ca Morometii se uitau destul de ciudat la ei si la cârticelele lor facute pentru un popor de prostovani. Regret sincer. Regret ca acest suflu a fost irosit.
Cat despre ,,nationalismul,, lui Eminescu…e bine sa nu-l remorcam pe cel ce a fost Mihai Eminescu, pentru tot ceea ce a fost Posteritatea l-a ridicat acolo unde ii este locul. Patriot a fost si Caragiale, scrisorile sale reflecta la rigoare acest lucru, in varful talentului sau de exceptie au fost saltati, dupa cum se stie, nataraii si mangafalele, nu poporul român.
Cum am spus: in România nu exista nationalism, fiindca a-ti pastra Patria in inima tine de normalitate. Iar a nu-ti pasa de ea, mai ales când e la ananghie, trimite spre degenerescenta. Cat despre strainii de Neam, cei care nu sunt din sangele nostru…e firesc sa simta asa, adica altfel decat noi. Tine de normalitatea lor. Doar ca pe aceia nu-i vom putea iubi.
De cateva zile se incinge netul. Curg emailurile cu mesaje de genul:” Stiu ca il asculti pe Cioiu, ce zici, a fost mason sau patriot? Da’ Mandi al tau?”
Iar eu le raspund: ” Dimitrie Gusti a fost mason, si-a tradat colaboratorii si printre sociologi este considerat un monument de patriotism pragmatic”.
Nu stiu cum sta cazul cu Cioiu, dar stiu ca isi iubeste tara nu doar prin cuvinte.
https://www.youtube.com/watch?v=FkDHc6wFzOg
https://www.youtube.com/watch?v=cnNqIfXxlC4