Se împlinesc 40 de ani de cînd, în mai 1977, cu Biserica Enei din București, a început dementa campanie ceaușistă de dărîmare a sfintelor locașuri. Numai în București, în perioada 1977-1989, au fost demolate sau „translate” peste 20 de biserici…
Pe atunci, cu excepția părintelui Gheorghe Calciu (cele „Șapte cuvinte către tineri” – 1978), nimeni n-a protestat fățiș împotriva dărîmării de biserici; astăzi aproape o întreagă nouă generație protestează vehement împotriva… construirii de biserici! De unde am plecat și unde am ajuns? Cît de mult trebuie să calce Dumnezeu cu mila pe dreptate ca să ne mai rabde să facem umbră pămîntului! (R. C.)
Părintele Gheorghe Calciu despre dărîmarea Bisericii Enei
Din al doilea cuvînt către tineri*
Să zidim Biserici!
… Priveşte înapoi, prietene, şi te cutremură! Priveşte înainte şi te bucură! Istoria este un şir de evenimente osificate din care se ridică, din cînd în cînd, mărturiile vii ale credinţei voievodale, întruchipate în biserici şi mănăstiri. Tezaur al sufletului românesc şi creştin, ele reprezintă duhul ce dă viaţă tradiţiei noastre naţionale. Tot ce cade în afara acestei spiritualităţi este sortit pieirii. S-au prăbuşit munţi, au ars păduri, au pierit popoare. Dar bisericile au rămas vii, iar mănăstirile sînt căţuia din care urcă încontinuu spre cer fumul rugăciunilor. Nu putem afirma continuitatea unei spiritualităţi româneşti, nu putem susţine că am preluat nealterate tradiţia şi sufletul neamului, dacă vom dărîma bisericile care le-au exprimat plenar. Nu putem vorbi de voievozii români dărîmîndu-le ctitoriile; nu putem vorbi de Mihai Viteazul făcînd să dispară într-o singură noapte Biserica Enei!
Nici o cramă, nici o cîrciumă „Dunărea”, nouă sau veche, nu poate echivala măcar o singură piatră din temelia Bisericii Enei. Nici o doctrină ateistă, nici un argument aşa-zis „ştiinţific” nu te poate opri, tinere prieten, de la interogaţia despre existenţă şi sensul ei, despre Dumnezeu şi mîntuire.
Această interogaţie este dovada libertăţii tale faţă de orice constrîngere, faţă de materia însăşi; este drumul tău spre Biserică şi poarta prin care pătrunzi în ea.
Nu ezita în prag, prietene! Intră! De atîţia ani stai pe pragul Bisericii, fără să ştii. De atîţia ani auzi glasul lui Iisus spunîndu-ţi: „Pe cel ce vine la Mine nu-l voi da afară”.
Lumea te alungă, te oprimă, te alienează. Însă Iisus te primeşte, te mîngîie şi te redă ţie însuţi.
Vino să construieşti biserici alături de noi! Să reconstruim în suflet o Biserică a Enei hristică şi voievodală, vie şi nemuritoare, pînă ce o vom vedea ridicată şi aievea, pe locul ei – mărturie straşnică a credinţei noastre creştine şi a afirmării noastre naţionale!
Fără biserici, fără mănăstiri, sîntem venetici. Cine dărîmă biserici, dărîmă însuşi argumentul dăinuirii noastre materiale şi spirituale pe acest pămînt hărăzit nouă de către Dumnezeu…
Din al cincilea cuvînt către tineri**
Preoția și suferința umană
… A fost dărîmată Biserica Enei, dar cine dintre noi, români şi creştini, o poate uita?
Se va ridica pe locul ei o cîrciumă, simbol al unei concepţii care socoteşte biserica o plagă, iar cîrciuma o fericire pentru popor…
Vai de arhitectul care va construi acolo, legîndu-şi pe veci numele de agresiunea împotriva unei dovezi a geniului românesc voievodal de construcţie şi de credinţă!
Vai oficialităţii care îşi va clădi gloria şi autoritatea pe dărîmarea de biserici şi pe zidirea de cîrciumi!
Vai de acea concepţie care socoteşte că un han Agapia este mai de preţ decît o mănăstire Agapia!
Vai de cei ce socotesc că Patriarhia Română este istorie care poate fi pusă la muzeu, neînţelegînd că ea este viaţă vie şi mereu prezentă! Nu istorie osificată, ci suflet viu. Vai lor şi vai celor ce se pleacă forţei, admiţînd distrugeri care niciodată nu vor putea fi admise de istorie!…
Din cuvîntul suplimentar către tineri***
Cuvînt către tinerii teologi
… Căci unde a fost parohul Bisericii Enei în noaptea cînd dărîmătorii ei au venit, noapte dinainte ştiută? De ce nu a stat în altar să o apere, căci cine ar fi îndrăznit să dărîme o biserică peste slujitorul ei?
Unde au fost preoţii de la biserica din Focşani, atunci cînd secretarul de partid al judeţului, domnul Dobrovici, la fel de român după nume ca şi după fapte, a dărîmat acea biserică? Ar fi îndrăznit oare acest domn să arunce în aer biserica o dată cu slujitorii ei? Fiţi siguri că nu! De altfel, mai demni şi mai curajoşi s-au arătat unii dintre macaragii şi buldozerişti, care au refuzat să participe la dărîmarea bisericii, pentru care fapt, din cîte mi-au relatat localnicii, la patru dintre ei li s-a desfăcut „demonstrativ” contractul de muncă. Oare care va fi fost răsplata dată celor ce au dărîmat aceste biserici şi care va fi fost sancţiunea aplicată preoţilor dezertori de la datoria lor?
Va veni vremea – şi ea nu este departe – cînd vom şti lista completă a celor care au semnat pentru dărîmarea Bisericii Enei şi vor fi cu toţii acoperiţi de ruşine; va veni o vreme cînd vom cunoaşte lista completă a celor care au refuzat să semneze, socotind acest act de distrugere drept o acţiune barbară şi anticulturală, iar aceştia vor fi cinstiţi de toată suflarea românească. Ceea ce pot să vă spun de pe acum este că aceia care au refuzat să semneze sînt cei mai de seamă reprezentanţi ai culturii noastre contemporane (istorice, literare, artistice), iar pronunţarea în public a numelui lor va întări şi mai mult în noi stima pe care le-o purtăm şi va dovedi că numai cine este barbar în concepţie poate distruge trecutul religios şi cultural al neamului nostru, pentru a pune în locul lui fantoşa schiloadă a ateismului. Aceşti oameni au ascultat, chiar dacă nu le cunoşteau lămurit, cuvintele Mîntuitorului, dintr-un sentiment adînc de cinste şi de onoare: „Sau ce ar putea să dea omul în schimb pentru sufletul său?” (Marcu 8, 37). […]
Dacă un singur episcop ar fi fost alături de noi, nu am fi asistat la dărîmarea Bisericii Enei, sau, în cel mai rău caz, la ora aceasta am fi văzut-o reconstruită pe locul ei. Nici nu am fi asistat îndureraţi la aruncarea în aer a Bisericii Domneşti din Focşani. Îi rugăm cu umilinţă pe ierarhii noştri să nu îngăduie ca pe locul Bisericii Enei să fie construită o cîrciumă profanatoare, în care se vor dezvolta beţiile, violenţele şi prostituările ulterioare! Să apere acest pămînt sacru, pe care au călcat unii dintre voievozii noştri, iar biserica să fie reclădită, cu toate odoarele de preţ, aşa cum a fost! Aceasta este o datorie de român şi de creştin pentru fiecare dintre noi!
Nu vom înceta să protestăm împotriva acestui sacrilegiu şi acestei ilegalităţi. Nu vom osteni niciodată să ne opunem unor asemenea abuzuri şi acte anticulturale, precum cele săvîrşite la Focşani şi la Bucureşti, şi vom face publice aceste încălcări. Este dreptul nostru, al tuturor, de a încerca să le împiedicăm. Şi cine ne-ar putea opri, cîtă vreme Hristos este cu noi? …
____________________________________
* Cuvînt rostit în Biserica Radu-Vodă, în prima miercuri din Postul Mare, la 15 martie 1978.
** Cuvânt rostit în Biserica Radu-Vodă, în cea de-a patra miercuri a Postului Mare, la 5 aprilie 1978.
*** Această predică trebuia rostită în ziua de 17 mai 1978, în Biserica Radu-Vodă, conform noului program de predici anunţat de părintele Calciu în ziua de 10 mai (și care n-a mai putut fi realizat). Noul ciclu ar fi urmat să trateze tema „Creştinismul şi cultura”.
- DANA KONYA-PETRIȘOR, ÎNTRU VEȘNICĂ POMENIRE - 17 martie 2021
- ÎNĂLȚATU-S-A! - 28 mai 2020
- Sic credo – Francisco Franco (1892-1975) - 25 octombrie 2019
In toata RDG in perioada comunista nu s-a construit nici o biserica. In toata Uniunea Sovietica (URSS) in 1990 existau mai putin de 8000 biserici.
In Romania in 1990 erau 10 mii biserici. In Romania in perioada comunista au fost construite sau reparate 500 biserici.
Privesc demolarile de biserici din Bucuresti in acest context. O parte buna, de retinut, studiat si repetat pe viitor sunt translatarile de biserici (performanta romaneasca), care s-au facut nu doar in Bucuresti.
Bisericile nu se dărâmă, cu acest lucru suntem toți de acord, cu atât mai mult cu cât cele mai multe au fost monumente istorice, daca e sa nu privim din perspectiva religioasa. Însă dacă e să fim drepți, drept e să consultăm DATELE STATISTICE pentru a observa că în perioada comunistă au fost renovate numeroase biserici și au fost construite destule altele noi. Acest lucru se datorează, fireste, Poporului Român și Bisericii sale, dar si unora din aparatul de stat defunct care nu erau chiar atat de atei cum se crede.
Ar trebui sa invatam ceva, si o spune unul care a fost in fruntea uneia dintre coloanele bucurestene decembriste. Nu ura si nu neadevarurile despre un regim care a ajuns sa fie detestat construiesc. Si nici fanatismul care se revendica religios, cu atat mai putin ELITISMUL INVINS DE NOI SI FALSELE REPERE TELECTUALICESTI CARE S-AU REPLIAT SECVENTIAL PE UNA DIN POZITIILE ORTODOXIEI, CU CEL PUTIN O COLOANA, ATENTIE! FIINDCĂ ACESTIA NU SE VOR RAPORTA NICIODATA LA CEEA CE E DREPT SI LA CEEA CE ISI DORESTE POPORUL ROMÂN.