Campania pentru Referendum continuă și în zilele de vot, sîmbătă și duminică!

ATENTIE! Distribuiti!

Cu privire la CAMPANIA PENTRU REFERENDUM care NU ESTE CAMPANIE ELECTORALA. Primesc foarte des, pe canalele private si telefonic, urmatoarea intrebare:

Am voie sa fac campanie si in zilele urmatoare, respectiv in zilele de 5, 6 si 7 octombrie?

Raspunsul este DA, cu urmatoarea UNICA LIMITARE LEGALA, dispusa de CNA, prin Decizia 441/2018 (speciala pentru acest referendum). In aceasta decizie CNA dispune in art.1 ca la radiouri si televiziuni Campania pentru referendum inceteaza pe 5 octombrie ora 7,00 (dimineata).

Aceasta este singura limitare legala temporala: pentru difuzorii de programe radio si tv.

In rest, legea referendumului nr. 3/2000 cu modificarile la zi, spune in art. 30 doar cand incepe campanie pentru referendum, nu cand se termina, citez:

(1) Campania pentru referendum începe la data aducerii la cunoștință publică a datei referendumului.
(2) În campania pentru referendum partidele politice și cetățenii au dreptul să își exprime opiniile în mod liber și fără nici o discriminare, prin mitinguri, prin adunări publice și prin mijloace de informare în masă.
(3) Mijloacele folosite în campania pentru referendum nu trebuie să contravină ordinii de drept.

Deci, prin orice alte mijloace in afara de radio si tv – internet, adunari publice, pe strada, in cartier, unde vreti dvsorice cetatean, partid, asociatie, voluntar, poate face campanie pentru referendum.
Si aceasta a fost cu singuranta intentia legiuitorului cand, in 2003, pentru celalalt referendum de revizuire a constitutiei, care tot doua zile a durat – aceste referendumuri, fiind mai importante, au un regim special, iata – la fel a fost.

Atunci s-a modificat continutul articolului 30 din lg 3/2000, legea referendumului, lege organica cf art. 73 din constitutia dvs revizuita in 2003, lege care nu mai poate fi modificata nici prin OUG.

Atunci, inainte de acel referendum, s-a modificat acest unic articol din legea referendumului care face vorbire despre campanie, astfel incat sa nu mai fie nicio limitare in timp, in afara de cea care spune cand incepe campania pentru referendum, tocmai pentru a putea continua si in zilele in care campaniile electorale – acelea sunt reglementate de legile electorale, deci alte legi – sunt interzise.

Repet: aceasta campanie NU este campanie electorala si nu intra sub incidenta limitarilor campaniilor electorale. Aceasta este „campanie pentru referendum” – este chiar chiar exprimarea cat se poate de clara a legii.

In ce consta Campania pentru referendum va spune alin. 2 din articolul 30:

Aveti dreptul sa va exprimari in mod liber si fara nicio discriminare opinia dvs despre referendum si continutul/tema lui. Inclusiv prin internet, pentru ca in ce priveste „mijloacele de informare in masa” CNA are autoritate jurisdictionala NUMAI asurpa radiodifuzorilor si televiziunilor.

De aceea, fie vorba-ntre noi, juristii, decizia CNA este vadit abuziva (adauga la lege in alt sens decat a dorit legiuitorul, printr-un act normativ de forta inferioara) si este indreptata impotriva acestui referendum, incercand sa limiteze astfel „campania PENTRU referendum”. Dar asta-i alta poveste care, din pacate, nu mai poate fi solutionata acum in justitie, din lipsa de timp.

Da, prin aceasta decizie, CNA a limitat abuziv – din punct de vedere constitutional si al legii organice a referendumului – dreptul fundamental al cetatenilor la informare si exprimarea libera a opiniilor (art 30 si 31 din constitutie).

Imi asum cu toata responsabilitatea profesionala aceasta opinie.

Asta a vrut CNA, cu rea intentie si prin abuz de autoritate – se vede din campaniile de dezinformare desantata si deloc impartiale cu privire la referendum, care se desfasoara pe toate televiziunile, pe absolut toate televiziunile generaliste si cu programe de stiri.

Deci nu va lasati intimidati de ce spun boicotacii si inamicii referendumului.

Legea in vigoare spune ca puteti face campanie PENTRU referendum si va puteti exprima opiniile liber, fara nicio discriminare in ce va priveste, in legatura cu referendumul , inclusiv in zilele de votare. Din pacate nu se mai poate la radio si la televizor, pentru ca asa au vrut domnii si doamnele din CNA, carora le sta in gat casatoria normala, monogama si heterosexuala. Asta-i adevarul.

Iar in ce priveste alin 3 al art 30, adica mijloacele folosite in campania pentru referendum NU TREBUIE SA CONTRAVINA ORDINII DE DREPT, asta inseamna ca:
– nu mergeti cu bordelul si organele genitale pe afara, pe strada, la campanie  ,

– nu luati oameni la bataie, nu-i injurati si nu instigati la agresiune fizica de niciun fel, indiferent ce opinii au sau aveti;

-nu le dati buzna casa daca nu va primesc,

– nu le furati portofelul si actul de identitate ca sa nu voteze – vezi boicotacii, atentie si la abuzurile politiei si autoritatilor

– nu le opriti sau confiscati masina/motociclita/biciclata inscriptionata pentru referendum,

– nu le confiscati materiale tiparite de propaganda pro sau contra referendumului, – atentie din nou la abuzurile autoritatilor

-nu le confiscati copiilor baloanele pe care scrie DA sau NU sau boicot, ca n-aveti niciun drept, sunt ale lor ,

– samd,

Adica nu incalcati celelalte norme legale in vigoare privind ordinea publica si bunele moravuri, pe care le stiti deja, sa fim seriosi. In rest, liber sa va exprimati opinia despre referendum in orice fel doriti, verbal, vizual, audio, prin bannere, flyere, semne, semnale, samd.

Update

CNA si-a modificat decizia 441 /2018cu privire la referendum pe 2 octombrie, prin decizia 454., însă numai parțial și numai cu privire la ART. 8 , care cuprinde interdictii pe perioada dintre incetarea campaniei radio-tv -TV – pe 5 octombrie ora 7.00 dimineata – si inchiderea urnelor, pe 7 octombrie, ora 21.00.

Cum si-a modificat decizia? A eliminat din art. 8 NUMAI INTERDICTIA privind „INDEMNURI DE A VOTA SAU DE A NU VOTA „, (adica de a te prezenta sau nu la vot), MENTINAND INTERDICTIA pentru „INDEMNURI DE A VOTA PENTRU SAU IMPOTRIVA PROPUNERII CE FACE OBIECTUL REFERENDUMULUI”

Insa ART 1 NU S-A MODIFICAT. Or articollul 1 este cel care se refera la campania pentru referendum si da dreptul la opiniile care se pot exprim liber la radio si tv pe continutul legii de revizuire – e buna, e rea, de ce e buna, de ce e rea.

Acest lucru nu se mai poate face la radio si tv incepand cu 5 octombrie ora 7 dimineata, cand se incheie campania radio-tv, si interdictia se mentine pana pe 7 octombrie ora 21 (interdictia prevede si alte lucruri, respectiv sondaje de opinie). Interdictia de a exprima opinii cu privire la tema referendumului, adica de a dezbate si comenta tema referendumului, se mentine in art. 8 alin 1 lit. b) a deciziei CNA initiale.

Cu alte cuvinte, tot ce se mai poate face la radio si televiziuni este sa le spui oamenilor sa iasa la vot sau sa nu iasa la vot, fara sa ai voie sa spui „voteaza DA” sau „voteaza NU”, si cu atat mai putin sa discuti de ce sa voteze DA si de ce NU. ASTA SE MAI POATE FACE NUMAI IN AFARA RADIOURILOR SI TELEVIZIUNILOR.

Update 2

Privind ce si pana cand puteti face in campania pentru referendum si eventualele abuzuri ale autoritatilor:

Deci, in afara de radio si tv, orice cetatean este liber sa faca campanie pentru referendum si sa-si exprima orice opinie pro si contra continuturlui propunerii de revizuire a constitutiei, inclusiv in zilele referendumului. Doar la radio si tv este interzisa dezbaterea/comentariul pe continutul legii de revizuire.

Orice functionar public, orice autoritate, incearca sa va impiedice sa faceti campanie in limitele astea (detaliate mai sus) se face vinovat de abuz in serviciu (art. 297 alin 2 cod penal, in vigoare in acest moment) in forma ingradirii unui drept prevazut de lege – e dreptul dvs sa faceti campanie si in zilele urmatoare, in afara radiourilor si televiziunilor. Asta nu e campanie electorala, ci campanie pentru referendum, care se supune regulilor din art. 30 din legea organica speciala a referendumului, lg 3/2000.

Pentru conformitate va redau textul integral al art. 297 cod penal (infractiunea de abuz in serviciu) in vigoare la acest moment:

Art. 297

Abuzul în serviciu

(1) Fapta funcţionarului public care, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, nu îndeplineşte un act sau îl îndeplineşte în mod defectuos [aici cititi „prin incalcarea legii’, cf deciziei CCR 405/2016] şi prin aceasta cauzează o pagubă ori o vătămare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice se pedepseşte cu închisoarea de la 2 la 7 ani şi interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcţie publică.

(2) Cu aceeaşi pedeapsă se sancţionează şi fapta funcţionarului public care, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, îngrădeşte exercitarea unui drept al unei persoane ori creează pentru aceasta o situaţie de inferioritate pe temei de rasă, naţionalitate, origine etnică, limbă, religie, sex, orientare sexuală, apartenenţă politică, avere, vârstă, dizabilitate, boală cronică necontagioasă sau infecţie HIV/SIDA.

Legea si dreptul pe care le incalca o autoritate, un functionar public, daca incearca sa va impiedice sa faceti campanie, este lg 3/2000 , legea referendumului, care pevede in art 30 alin 2 dreptul oricarui cetatean de a-si exprima liber si fara discriminare opiniile cu privire la referendum, inclusiv in adunari publice (art. 30 din lege), si constitutia Romaniei – art 30, libertatea de exprimare si art. 31, dreptul la informatie.


Ne puteți urmări și pe Telegram: https://t.me/RevistaRost