Infrastructura ferată din România, vânată de companiile străine. Compania Națională CFR Călători va fi SPULBERATĂ, avertizează preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă

După liberalizarea energiei, impusă de regulamentele UE, o nouă prevedere europeană amenință un domeniu de interes național, anume intrastructura ferată din România.

Potrivit unui regulament european, CFR SA şi Autoritatea de Reformă Feroviară nu mai au voie să atribuie secţiile de circulaţie şi traseele decât prin licitaţie, începând din decembrie 2023.

Astfel, Compania Națională CFR Călători o să se bată cu multinaționale care vor veni la licitație. Preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă, Iulian Măntescu, a explicat, pentru Agerpres, de ce anume Compania Națională CFR Călători poate fi dusă către faliment prin nepăsarea statului român.

„Uniunea Europeană impune liberalizarea atribuirii secţiilor de circulaţie, nu a circulaţiei trenurilor de călători – pentru că avem mai mulţi operatori în piaţa de transport de călători, deci ea este liberalizată – dar din 2023, din luna decembrie, CFR SA şi Ministerul Transporturilor, prin Autoritatea de Reformă Feroviară, nu mai au voie să dea secţiile de circulaţie şi traseele decât prin licitaţie.

Gândiţi-vă ce se întâmplă în situaţia actuală!

CFR Călători, neavând dotări tehnice, şi nici ceilalţi cinci operatori pe care îi avem cu capital autohton românesc, nu va avea capacitatea să se bată cu marile multinaţionale care vor veni la licitaţie. Şi aici dau exemplul Germaniei, Austriei, Italiei, Franţei, Spaniei. Toţi aceşti mari operatori, care sunt susţinuţi masiv de statele respective, s-au autorizat deja şi licenţiat la entităţi recunoscute din UE şi atunci CFR Călători va fi spulberată. Neavând dotare tehnică, va fi eliminată din licitaţiile de serviciu public”, a spus Iulian Măntescu.

Potrivit acestuia, în ciuda infrastructurii feroviare proaste din România, companiile străine de transport feroviar vor fi interesate să opereze pentru că vor licita culoarele modernizate şi, odată câştigate, pe acestea nu va mai avea voie să circule un alt operator.

„Vor fi interesaţi (să opereze în România – n. r.) pentru că e de ajuns să ia magistralele principale, să ia culoarul modernizat Bucureşti – Constanţa, Bucureşti – Curtici. În momentul în care ei le-au câştigat, nu mai are voie să circule niciun operator cu nicio trasă pe culoarul respectiv şi, astfel, te-a blocat, iar tu, ca societate a statului român, vei circula pe secţii secundare unde nu vei produce venituri ca să supravieţuieşti.

De aceea spun că CFR Călători poate fi dusă către faliment prin această nepăsare a statului român, aşa cum s-a întâmplat cu CFR Marfă. Aţi văzut auditul Curţii de Conturi: spune că principalii vinovaţi sunt ministerul şi managementul care s-a perindat la conducerea lui CFR Marfă”, a explicat liderul sindical.

În acest context, Iulian Măntescu,a făcut referire la locomotivele foarte vechi pe care le are CFR Călători, care s-au confruntat aproape zilnic cu probleme, în ultimul timp.

„Locomotivele sunt toate foarte îmbătrânite. Cam 70 şi ceva – 80% nu au reparaţiile mari efectuate. Înainte se făceau reparaţii generale şi reparaţii capitale. La aceste reparaţii mari se înlocuiesc anumite agregate, inclusiv cablajele de pe ele. Nefiind făcute aceste reparaţii mari, nu au fost înlocuite aceste cablaje, unele s-au ‘copt’, s-au deteriorat şi, la o utilizare acum şi cu o suprapunere cu temperaturi foarte mari în atmosferă – pe locomotive se degajă 70-80 de grade în sala maşinilor – atunci este normal, zic eu, să avem astfel de evenimente nedorite, adică începuturi de incendii şi poate chiar incendii cu distrugerea în întregime a locomotivei.

Vinovăţia aparţine statului român, care nu a înţeles în ultimii 20 de ani, şi în special din 2010 încoace, să aloce bani pentru investiţii la CFR Călători, pentru că aici este problema cea mai mare”, a spus Iulian Măntescu.

Potrivit acestuia, motivul principal pentru situaţia în care se află materialul rulant al operatorului de stat este lipsa de finanţare, subvenţia către CFR Călători fiind redusă anul acesta cu circa 180 de milioane de lei.

Raluca Oanță

About Raluca Oanță

Jurnalist cu peste 10 ani de experiență. A lucrat în presa scrisă și în televiziune. A absolvit Facultatea de Sociologie din cadrul Universității București; ulterior, a urmat un master de Antropologie și Dezvoltare Comunitară.

Ne puteți urmări și pe Telegram: https://t.me/RevistaRost


Un comentariu la „Infrastructura ferată din România, vânată de companiile străine. Compania Națională CFR Călători va fi SPULBERATĂ, avertizează preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă”

  1. Totul trebuie distrus sau vândut la străini. Asta e ”modernizarea” și ”privatizarea” României… (Asta evident include și resursele naturale).

Comentariile sunt închise.