Printre ruine. Șantierul Naval Mangalia vinde la fier vechi mândria flotei românești

Povestea și istoria mai multor nave iau sfârșit. România nu are nicio navă maritimă funcţională sub pavilion românesc. NAVROM a început cu două nave şi, la Revoluţie, a ajuns să aibă în jur de 300 de vapoare. Am ajuns în 30 de ani să nu mai avem nimic. Iar ceea ce mai avem se duce la fie vechi, scrie ReplicaOnline.ro.

Printre ele, nava-şcoală Albatros, care mulţi ani a fost locul unde studenţii şi-au făcut ucenicia. Nava a ruginit la cheu şi urmează să fie dată la fier vechi.

Șantierul Naval Mangalia a lansat procedura de licitație în vederea dezmembrării și valorificării prin vânzare a unor nave și șalupe militare, printre care și Albatros. Mai vorbim despre 2 vedete torpiloare mari, nava-școală „Matelot”, nava maritimă  „Magnetica”, 3 șalupe de remorcare și salvare și cazarma plutitoare „Prutul”. Valoarea totală a bunurilor licitate este de peste 4 milioane de lei.

Navele care odată erau o mândrie a flotei românești și au navigat pe mările și oceanele lumii, astăzi sunt dezmembrate, iar ceea ce mai rămâne din ele, deșeurile feroase și neferoase, sunt vândute la licitație.

Șantierul Naval Mangalia scoate la licitație rămășițele mai multor nave militare. Valoarea totală estimativă a contractului ce presupune dezmembrarea și valorificarea deșeurilor feroase și neferoase este de 4.053.815 de lei.

Printre navele militare care vor ajunge un maldăr de fiare se află navele vedetă torpiloare mari cu numerele de bordaj 202 și 204. Navele se află în plutire în Portul militar Mangalia. Din dezmembrarea navelor se estimează cantități de 204 tone de deșeuri feroase 2 tone de alamă sau bronz, o tonă de cupru, 36 de tone de aluminiu și 3,6 tone de cabluri electrice pe bază de cupru. Valoarea totală pentru acest lot este de 458.520 de lei fără TVA.

Lotul 2 este format din nava maritimă de transport „Albatros” și nava școală „Matelot”, două nave care au efectuat voiaje și au instruit o mulțime de studenți. Din aceste nave rezultă 2.224 de tone de deșeuri feroase, 7 tone de alamă sau bronz, o tonă de cupru, 1,3 tone de aluminiu și 4,5 de cabluri electrice din cupru. Prețul de pornire este de 2.989.920 lei fără TVA. Nava „Matelot” se află pe cavaleți, pe cheu în Dana 0 militară din Portul Constanța și nu are capabilitate de plutire. Nava „Albatros” este în plutire în Portul militar Mangalia.

Nava „Albatros”, salvată de incendiu la Revoluție

Nava-şcoală „Albatros“ a fost construită în anul 1977 la Şantierul Naval din Galaţi. Cargoul „Dej“, aşa cum s-a numit iniţial, era o mândrie a flotei româneşti. Până în anul 1989 a navigat pe mările şi oceanele lumii sub patronajul Navrom Constanţa. La Revoluţie, pe nava care era ancorată în Portul Constanţa, a izbucnit un incendiu, care aproape a distrus-o. Nava a fost salvată de Marin Deboveanu, care era la acea vreme şef al Biroului de Învăţământ de la Academia Navală „Mircea cel Bătrân“. De altfel, el i-a devenit şi comandant ulterior. Timp de 8 ani, între anii 2001 și 2009, Albatros a fost înmatriculată ca navă-şcoală şi navă de transport maritim.

O altă ambarcațiune scoasă la licitație pentru a fi dezmembrată este nava maritimă demagnetizare „Magnetica”. Din aceasta vor rezulta deșeuri feroase în cantitate de 183 de tone, alamă sau bronz de 0,4 tone, cupru de 0,04 tone și cabluri electrice de jumătate de tonă. Valoarea totală estimată pentru nava maritimă „Magnetica” este de 242.350 lei. Nava se află în Portul militar Mangalia, în plutire.

La licitație sunt scoase și 3 șalupe de remorcare și salvare, mai exact cele cu numărul de bordaj 575, 576 și 578. Toate navele se află în Portul Naval Mangalia, în plutire. Cantitatea de deșeuri rezultată în urma dezmembrării sunt 82 de tone de deșeuri feroase, 0,7 tone alamă sau bronz, 0,9 tone de cupru, 0,57 de tone de aluminiu și 0,30 tone de cabluri electrice. Prețul de pornire este de 139.585,20 lei.

Ultima navă ce va urma să fie dezmembrată este cazarma plutitoare „Prutul”, care se află în Portul militar Brăila, în plutire. Din dezmembrare vor rezulta 173 de tone de deșeuri feroase și o tonă de cabluri electrice. Prețul de pornire al licitației este de 223.440 lei fără TVA.

Așadar, navele și șalupele care odinioară au ajutat la instruirea atâtor studenți și cadeți, au ajuns să devină grămezi de fiare și rămășițe, vândute pe câțiva lei.

Mai multe datorii decât profit

Societatea este persoană juridică română, având forma de organizare în societate pe acţiuni şi îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu prezentul act constitutiv, Legea nr.31/1990 privind societățile comerciale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, şi legislaţia română în vigoare. În anul 1956 a luat ființă o unitate bugetară în subordinea Direcției Industriale a Comandamentului Marinei Militare, cu sediul pe malul de nord al lacului Mangalia. În anul 1963 în baza H.C.M. 767/27.09.1963 această unitate își schimba titulatura în Şantierul Naval Mangalia, unitate  cu gestiune economică proprie în subordinea Direcției Industriale a Ministerului Forțelor Armate. Până în anul 2001 Șantierul Naval Mangalia a fost o sucursala a filialei S.C. „Arsenal” S.A., a Companiei Naţionale „Romarm” S.A., fără  personalitate juridică, dar cu autonomie economico-financiară limitata, înfiinţată prin Hotărârea  Guvernului nr. 979/2000. În baza H.G. 952/27.10.2001 se înfiinţează S.C. Şantierul Naval Mangalia S.A., cu sediul în strada Intrarea Portului nr. 1, persoană juridică română, sub autoritatea  Ministerului Industriei şi Resurselor.

Șantierul Naval Mangalia a înregistrat în anul fiscal 2023 cifre de afaceri de 12,3 milioane de lei. Cât despre profit, societatea a raportat 2 milioane de lei și datorii de 2,7 milioane de lei. În anul menționat au fost 34 de angajați.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.


Ne puteți urmări și pe Telegram: https://t.me/RevistaRost


Spune-ți părerea

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.