Comanda Armatei Române se poate transfera unui comandant aliat sau de coaliție. Ce mai prevede un proiect de lege pus în dezbatere publică de MApN

Ministerul Apărării Naționale (MApN) a lansat în dezbatere publică un proiect de lege privind desfășurarea pe timp de pace a misiunilor și operațiilor militare pe teritoriul statului român.

Printre altele, proiectul prevede că, în anumite condiții, comanda Armatei Române se poate transfera unui comandant aliat sau de coaliție. Av. Elena Radu a avertizat, miercuri, pe Faceboook, cu privire la acest proiect de lege.

Totodată, în proiectul de lege se menționează că pe durata participării la misiuni și operații militare pe teritoriul statului român pe timp de pace, pentru îndeplinirea misiunilor încredințate, personalul Armatei României poate face uz de armamentul, munițiile și dispozitivele militare din dotare.

Iată proiectul de Lege, așa cum a fost pus în dezbatere publică pe site-ul MApN:

Art.1- Prezenta lege reglementează desfășurarea misiunilor și operațiilor militare, pe teritoriul statului român, atunci când nu este instituită starea de urgență, de asediu sau declarată starea de mobilizare sau de război.

Art. 2. -Desfășurarea misiunilor și operațiilor militare prevăzute la art. I se realizează în cazul iminenței sau existenței unor acțiuni, fapte sau stări de fapt, capacități, strategii, intenții ori planuri ce pot afecta valorile, interesele și obiectivele naționale de securitate și/sau sunt de natură să pună în pericol direct sau indirect securitatea națională, prin afectarea caracterului national, a suveranității, independenței, unității și integrității teritoriale, a funcționării normale a instituțiilor statului, a vieții și integrității fizice a cetățenilor și a organizării comunităților umane.

Art. 3.În sensul prezentei legi, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:

  • misiuni – activități și acțiuni militare executate în scopul supravegherii, avertizării, intervenției și angajării rapide în toate spațiile de luptă și mediile operaționale; prin spații de luptă și medii operaționale se înțelege: spațiile terestru, aerian, naval, cibernetic și cosmic, respectiv mediul electromagnetic și informațional;
  • operații militare reprezintă activități și acțiuni de răspuns gradual, proporțional și preventiv de descurajare și apărare, desfășurate în baza unui plan aprobat, aplicabile în cazul deteriorării mediului de securitate internațional sau regional, atunci când există riscuri și amenințări la adresa statului român, dar nu sunt întrunite condițiile pentru instituirea sau declararea, conform legii, a unei stări excepționale prevăzute la art. 1 ; misiunile și operațiile militare se execută cu participarea exclusivă a forțelor Armatei României și/sau cu participarea forțelor armate străine, cu respectarea legislației României, a tratatelor internaționale, acordurilor bilaterale și multilaterale și a înțelegerilor tehnice încheiate cu forțele armate străine;
  • transferul de autoritate — o acțiune prin care diferite grade de autoritate ale comenzii și controlului asupra unor forțe desemnate sunt conferite, pe o durată determinată, de către comandantul forțelor aliate sau autoritățile militare ale statelor participante la o coaliție pe teritoriul statului român către șeful Statului Major al Apărării sau, după caz, de către acesta unui comandant aliat sau de coaliție, în condițiile legii române și ale tratatelor la care România este parte;
  • reguli de angajare – reglementările aplicabile pe timpul participării la misiuni și operații militare pe teritoriul statului român, care definesc circumstanțele, condițiile, nivelul și modalitatea în care pot fi utilizate armamentul și dispozitivele militare.

Art. 4. Inițierea operațiilor militare pe teritoriul statului român se aprobă de către Președintele României la propunerea Consiliului Suprem de Apărare a Țării, în condițiile în care indicatorii și avertizările stabilite prin planuri arată o deteriorare a mediului de securitate internațional sau regional si iminența unor riscuri de securitate la adresa statului român.

Art. 5. Conducerea și executarea misiunilor și operațiilor militare prevăzute la art. 1 se realizează în conformitate cu documentele de planificare și conducere aprobate de autoritățile competente.

Art. 6. (1) Pe durata participării la misiuni și operații militare pe teritoriul statului român, pentru îndeplinirea misiunilor încredințate, personalul Armatei României poate face uz de armamentul, munițiile și dispozitivele militare din dotare, în conformitate cu legislația României și cu regulile de angajare autorizate.

(2) Regulile de angajare se fundamentează pe următoarele temeiuri:

a) politice — care au în vedere asigurarea cadrului în care misiunile și operațiile militare corespund obiectivelor politico-militare și stării finale dorite;

b) militare —care vizează asigurarea premiselor necesare desfășurării misiunilor și operațiilor militare, precum și asigurarea protecției forțelor proprii/aliate/de coaliție;

c) legale — care urmăresc asigurarea deplinei conformități cu prevederile legislației naționale și internaționale în domeniu.

(3) Elaborarea regulilor de angajare se realizează în concordanță cu respectarea principiilor legalității, necesității, gradualității, proporționalității, discriminării și nonsurprinderii.

Art. 7. (l) Pe timpul desfășurării misiunilor și operațiilor militare pe teritoriul statului român, cu participarea forțelor armate străine, comandantului român desemnat să conducă misiunea sau operația militară îi pot fi transferate, sub diferite grade de autoritate, forțele armate străine participante, în limitele stabilite prin mesajul privind transferul de autoritate.

Structurile desemnate din cadrul Armatei României, în funcție de necesitățile operaționale, pot fi transferate pentru perioade determinate de timp, sub diferite grade de autoritate în relația cu comandantul forțelor armate străine care conduce o operație militară pe teritoriul statului român, în limitele stabilite prin mesajul privind transferul de autoritate, semnat de către șeful Statului Major al Apărării și prin înțelegerile tehnice încheiate în acest sens.

În funcție de dinamica situației operaționale, șeful Statului Major al Apărării poate dispune încetarea transferului de autoritate asupra forțelor Armatei României participante la misiuni și operații militare pe teritoriul statului român.

Art. 8. Aplicarea prevederilor prezentei legi se va face cu respectarea strictă a normelor de protecția mediului, a regimului ariilor naturale protejate, a habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice și a rezervațiilor naturale.

Art. 9. (1) Fondurile necesare participării forțelor Armatei României la misiuni și operații militare pe teritoriul statului român se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Apărării Natinale.

(2) Guvernul României adoptă, în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, modalitățile de suportare a cheltuielilor determinate de pregătirea misiunii sau operației militare și executarea acesteia pe teritoriul statului român, precum și cu privire la drepturile personalului participant.


Ne puteți urmări și pe Telegram: https://t.me/RevistaRost


Un comentariu la „Comanda Armatei Române se poate transfera unui comandant aliat sau de coaliție. Ce mai prevede un proiect de lege pus în dezbatere publică de MApN”

  1. Atunci cind am scris ca Armata nu ne mai apartine si ca nu mai este nationala nu m-am inselat, iata si dovada .
    Din pacate .

    Armata despre care se vorbeste in articol face parte din cea Mondiala .

    Ma intreb insa citi dintre cadrele militare inalte au singe de roman .
    Nu cred ca prea multe, caci atunci am asista la un adevarat incendiu uman , acesta clocotindu-le in vine la cele ce se intimpla la nivel militar !

    Răspunde

Spune-ți părerea

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.