Profesorul american Jonathan Haidt lansează un puternic semnal de alarmă privind efectul dezastruos pe care tehnologia îl are asupra copiilor.
În recentul volum publicat, „O generație în pericol. Cum afectează telefonul sănătatea mintală a copiilor noștri și cum îi putem proteja”, Jonathan Haidt avertizează în legătură cu „marea remodelare” a copilăriei prin intermediul tehnologiei digitale, notează pr. prof. univ. dr. Ioan C. Teșu, într-un editorial pentru Doxologia.
O primă idee asupra căreia insistă autorul este aceea că, dacă aproape două decenii ne-am aflat în întuneric, în privința cunoștințelor referitoare la impactul rețelelor sociale asupra creierului copiilor și al tinerilor, în prezent, peste 5.000 de studii de mare valoare științifică și etică „ne alertează coerent și vehement pe tema acestei uriașe toxicități, cu dovezi de nezdruncinat”.
Jonathan Haidt observă că, între anii 2010-2015, s-a produs o mutație fundamentală în starea mintală sau psihică a tinerilor, manifestată sub forma unor acute stări de anxietate și depresie, mult mai accentuate în cazul fetelor (de peste trei ori), decât la băieți. Cauza obiectivă identificată a constituit-o tranziția acestora de la relațiile directe, față către față, spre petrecerea timpului în compania smartphone-urilor, a jocurilor video și a rețelelor sociale.
Jonathan Haidt numește acest proces „Marea remodelare” a copilăriei, retragerea din mediul real, în lumea digitală, în relații virtuale. Iar ceea ce îl miră și contrariază pe autor este faptul că, luați oarecum prin surprindere și neștiind nici ei cum să reacționeze, părinții acestor generații au promovat o cultură a „safetyismului”, adică au devenit tot mai temători pentru copiii lor și, în consecință, arată o frică exagerată față de pericole imaginare, din afara căminului părintesc, dar sunt apatici și delăsători în ceea ce privește prezența copiilor, în cadrul familiei, pe rețelele sociale și dispozitivele digitale.
Părinții dau dovadă de o protecție excesivă în lumea reală și o protecție slabă, insuficientă, în ceea ce privește prezența copiilor în lumea virtuală, online.
Joaca în natură din trecut și alături de alți copii a intrat în declin, „copilăria bazată pe joacă” fiind înlocuită de „copilăria bazată pe telefon”. Diminuarea, până la dispariție, a experienței directe și a rezilienței, care altă dată erau exersate în relațiile directe cu alți oameni și copii, au făcut loc apariției și amplificării tulburărilor de interiorizare, din spectrul anxietății și al depresiei, al fricii și al deznădejdii, în mod deosebit la fete; iar la băieți, prevalenței tulburărilor de exteriorizare: probleme comportamentale, dificultăți în temperarea furiei, violență, asumarea unor riscuri exagerate etc.
În fața acestor provocări cu un puternic potențial adictiv, profesorul american propune patru soluții eficiente:
- Fără smartphone-uri înainte de liceu.
- Fără rețele sociale înainte de 16 ani.
- Școli fără telefoane, în sensul depozitării lor, într-un loc special amenajat, la intrarea în școală și returnarea la sfârșitul orelor, pentru ca elevii să nu fie distrași de la procesul didactic.
- Mai multă joacă nesupravegheată și independentă în copilărie, cu ajutorul căreia copii să dobândească abilități sociale, empatie, compasiune și reziliență.

- Elon Musk: Rețeaua Soros și USAID subminează democrația în România - 22 februarie 2025
- Efectul Trump. Ministrul Agriculturii spune că trebuie ridicate măsurile care, în numele Green Deal, pun presiune pe fermierii români - 22 februarie 2025
- Moșii de iarnă, pomenirea celor adormiți - 22 februarie 2025